|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FFVD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FFVD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Filozofie výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s přístupy k problematice výchovy v jednotlivých historických obdobích, od starověkého Řecka až do současnosti. Zaměření se na paradigmata konkrétních období. Přiblížení základních tezí teorie výchovy v řecké společnosti (Sokrates, Platon, Aristoteles). Specifika přístupů k výchově ve středověkém myšlení (Augustinus, Abelard, Tomáš Akvinský, Maimonides), v renesanci (Dante, Rabelais, Luther, Machiavelli), v novověku (Descartes, Hobbes, Locke, Hume, Leibniz, Rousseau, Kant). Pohled na filosofii výchovy ve 20. století (Scheler, Nietzsche, Dewey, Buber, Masaryk, Patočka). Analýza filosofických pohledů na soudobé směry zabývající se výchovou a vzděláváním (behaviorismus, psychoanalýza, gestaltismus, vývojová a humanistická psychologie, kognitivní psychologie).
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška z probíraných témat, která bude probíhat před komisí.
|
Obsah
|
1. Úvod do filosofie výchovy
2. Pojetí výchovy v antice, Sókratés, Platón, Aristotelés
3. Středověké koncepce výchovy a Chelčický
4. Renesance, humanismus, nové pojetí člověka a jeho výchovy
5. Locke, Hobbes, výchova pro společnost, |Komenský
6. Francouzští osvícenci Helvétius, Rousseau, Diderot , výchova nového člověka
7. Herder, Kant, Herbart - člověk jako subjekt výchovy
8. Fichte, Hegel, Marx - vývoj výchovy
9. Comte, Mill, pozitivistické koncepce výchovy, Masaryk
10. Nietzsche, Dilthey, Arendtová, filosofie života a výchova
11. Jaspers a Heidegger, lidská existence a výchova
12. Fink, Scheler, Patočka, Palouš - fenomenologie a výchova
13. Dewey a výchova pro praxi. Foucault a Rorty - výchova v postmoderní době.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Prokešová, Miriam. Filosofie výchovy. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-693-4.
-
Základní:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Základní:
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Základní:
Kratochvíl, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Herrmann & synové, 1995.
-
Doporučená:
Palouš, Radim. Čas výchovy. Řím : Křesťanská akademie, 1987.
-
Doporučená:
Patočka, J. Filosofie výchovy. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Stark, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu : se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-012-8.
-
Doporučená:
Pelcová, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
-
Doporučená:
Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 1, Od starověku k osvícenství. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-7452-7.
-
Doporučená:
Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 2, Devatenácté století. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
-
Doporučená:
Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 3, Dvacáté století. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-8004-7.
-
Doporučená:
Pešková, Jaroslava; Schücková, Ladislava. Já, člověk. : jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-21766-4.
-
Doporučená:
Stark, Stanislav; Demjančuk, Nikolaj,; Demjančuková, Dagmar. Kapitoly z filosofie výchovy. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-56-2.
-
Doporučená:
Dawson, Christopher. Krize západní vzdělanosti : Se zvláštními programy pro studium křesťanské kultury od Johna J. Mulloye a Johna P. Gleasona. 1. vyd. v ČSFR. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25392-X.
-
Doporučená:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie / Hans Joachim Störig ; [z německého originálu . přeložili Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk]. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0.
-
Doporučená:
Fiala, Jiří. Obnova ideje univerzity : Soubor statí o významu a postavení univerzit v současném světě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993.
-
Doporučená:
Patočka, Jan; Chvatík, Ivan; Kouba, Pavel. Péče o duši : soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I., Stati z let 1929 - 1952. Nevydané texty z padesátých let. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-24-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
104
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní aspekty teorie výchovy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podat ucelený přehled o přístupech k teoríím výchovy a vzdělávání v jednotlivých obdobých vývoje "západní společnosti" |
vyjmenovat a představit autority zabývající se otázkami filozofie výchovy |
vysvětlit vztahy mezi jednotlivými teoriemi výchovy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat z filozofického hlediska různé teorie výchovy |
vyhodnotit konkrétní situaci a vhodně zvolit strategii vybrané teorie výchovy |
aplikovat teoretické poznatky při práci ve vzdělávání s ohledem na kontext |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|