|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / KRHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
KRHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do křesťanství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
77 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/CRO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do hlavních témat křesťanství. V rámci předmětu jsou představeny základní podoby křesťanské tradice v historii a současnosti. Předmět má studenty seznámit s biblickými základy a s liturgickým slavením, poskytnout jim přehled o podstatných prvcích křesťanské nauky a spirituality a také jim pomoci rozlišit mezi jednotlivými církevními proudy a konfesemi.
|
Požadavky na studenta
|
Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
Splnění zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři a samostatnou prezentaci referátu a odevzdání seminární práce, prokazující schopnost pojednat o základních otázkách, které se týkají křesťanství.
|
Obsah
|
1) Úvod do Bible
2) Ježíš z Nazareta a vznik křesťanství
3) Základní prvky křesťanské spirituality: modlitba, práce, charita
4) Etický rozměr: "Desatero" a křesťanské ctnosti
5) Křesťanské symboly, teologie ikony a obrazu
6) Zformování christologického a trinitárního dogmatu
7) Tři proudy křesťanství: pravoslaví, katolictví a protestanství
8) Liturgie a podoba chrámu
9) Církevní rok: slavení Vánoc a Velikonoc
10) Poutě, mariánský kult a svátky svatých
11) Svátosti: křest a eucharistie (večeře Páně)
12) Podoby české religiozity
13) Současné křesťanství v dialogu se sekulárním světem a jinými náboženstvími
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih) : český ekumenický překlad ; [přeložily Ekumenické komise pro Starý a Nový zákon]. 7. přeprac. vyd. Praha : Česká biblická společnost, 1996. ISBN 80-85810-11-5.
-
Základní:
Vondruška, Vlastimil. Církevní rok a lidové obyčeje, aneb, Kalendárium světců a světic, mučedníků a mučednic, pojednávající o víře českého lidu k nim, jakož i o liturgii katolické. 1. vyd. České Budějovice : Dona, 1991. ISBN 80-85463-03-2.
-
Základní:
Adam, Adolf. Liturgický rok : historický vývoj a současná praxe. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-269-1.
-
Doporučená:
Demjančuková, Dagmar; Špilerová, Štěpánka. Čítanka dějin náboženství. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-77-6.
-
Doporučená:
Kotulová, E. Kalendář aneb kniha o věčnosti času. Praha, 1978.
-
Doporučená:
Vavřinová, Valburga. Malá encyklopedie Vánoc. 2. vyd. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-077-2.
-
Doporučená:
Vavřinová, Valburga. Malá encyklopedie Velikonoc. 1. vyd. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-292-9.
-
Doporučená:
Eliade, Mircea. Mýtus o věčném návratu : (Archetypy a opakování). 1. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-51-X.
-
Doporučená:
Schauber, Vera; Schindler, Hanns Michael. Rok se svatými. [b.v.]. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakl., 1993. ISBN 80-85527-75-8.
-
Doporučená:
Attwater, Donald; Svoboda, Petr. Slovník svatých. 2., revidované a dopl. vyd. Vimperk : Papyrus, 1993. ISBN 80-85776-06-5.
-
Doporučená:
Demjančuk, Nikolaj; Demjančuková, Dagmar. Sokratovské principy výchovy a univerzitní vzdělání. Univerzita v novém mileniu ISBN 80-86473-62-7 Plze. 2004.
-
Doporučená:
Demjančuková, Dagmar. Teorie a dějiny náboženství. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-43-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
33
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní křesťanské reálie |
vyjmenovat nejdůležitější biblické texty |
představit nejvýznamnější postavy Starého i Nového zákona |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zhodnotit souvislosti mezi historií, filosofií, teologií a spiritualitou |
vyhledat odbornou literaturu |
porozumět textu, tj. shrnout podstatný obsah a referovat o něm. |
analyzovat text, kriticky ho posoudit, interpretovat ho a diskutovat o něm |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vznik křesťanství |
vyjmenovat charakteristiky křesťanské spirituality a liturgie |
vyjádřit podstatné prvky křesťanské víry |
rozlišit mezi křesťanstvím a ostatními náboženstvími |
orientovat se v nejdůležitějších proudech křesťanství |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat text, kriticky ho posoudit, interpretovat ho a diskutovat o něm |
spatřovat souvislosti mezi historií, filosofií, teologií a spiritualitou. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|