|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / LOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
LOS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Logika a sémantika přirozeného jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KFI/LSJ
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit logiku jakožto nástroj přehledného znázornění struktury vět a vyjádření jejich pravdivostních podmínek, který umožňuje zkoumat jejich vlastnosti a zákonitosti mezi nimi či stanovit pravidla pro jejich stylistické úpravy. Tyto praktické dovednosti budou uvedeny do souvislosti s teoretickými výsledky filozofie jazyka, formální sémantiky a logické analýzy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: průběžná práce v semestru (vypracování domácích úkolů) nebo zápočtový test
|
Obsah
|
Aristotelská logika. Výroková logika. Predikátová logika. Určování pravdivostních podmínek tvrzení. Formalizace a logická analýza vět přirozeného jazyka. Teorie významu. Formální sémantika. Ekvivalence a synonymie. Víceznačnost. Definice.
Inovace tohoto kurzu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a statním rozpočtem České republiky. Projekt ESF OPVK reg. č. CZ.1.07/2.2.00/07.0217 "ORGANON - Learning Management System (LMS) pro výuku logiky"
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Elektronické opory projektu ORGANON - https://www.esf.kfi.zcu.cz/organon/
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sousedík, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-509-7.
-
Základní:
Anzenbacher, Arno. Úvod do filozofie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25414-4.
-
Základní:
Cmorej, Pavel. Úvod do logickej syntaxe a sémantiky. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-294-X.
-
Základní:
Peregrin, Jaroslav. Úvod do teoretické sémantiky : principy formálního modelování významu. 2., aktualiz. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-246-0635-6.
-
Doporučená:
Tugendhat, Ernst; Wolf, Ursula. Logicko-sémantická propedeutika. [1. vyd.]. Praha : Petr Rezek, 1997. ISBN 80-86027-02-3.
-
Doporučená:
Gahér, František. Logika pre každého. Bratislava : IRIS, 1998. ISBN 80-88778-77-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
52
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
laicky vysvětlit základní logické pojmy (tvrzení, úsudek, důkaz, odvození, definice) |
laicky vysvětlit základní sémantické pojmy (význam, synonymie, ekvivalence) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
odlišit tezi a argument |
reprodukovat zdůvodnění |
pracovat s formálními a symbolickými zápisy |
provést větný rozbor |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy formální logiky a jejich použitelnost při analýze přirozeného jazyka |
charakterizovat hlavní principy formální sémantiky a logické analýzy přirozeného jazyka |
zhodnotit možnosti a meze formálního přístupu k analýze přirozeného jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
formalizovat věty přirozeného jazyka v predikátové logice prvního řádu a ověřit tak jejich ekvivalenci a synonymii |
identifikovat víceznačnosti přirozeného jazyka a stanovit jednoznačnou formulaci |
určit pravdivostní podmínky tvrzení a ověřit platnost úsudků metodami aristotelské, výrokové i predikátové logiky |
provést logickou analýzu vět přirozeného jazyka v rámci predikátové logiky prvního řádu a aplikovat metody formální logiky na běžný text |
vytvořit adekvátní definici a zkonstruovat elementární pojmový systém |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|