|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / MSD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
MSD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologický seminář pro doktorandy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavní částí tohoto předmětu je především diskuse ke klíčovým pracím věnovaným filozofickým a metodologickým problémům vědy. Prozkoumat by měl především klasické práce, ale nebudou chybět ani jiná díla důležitá pro formování badatelského profilu doktorandů (R. Descartes, I. Kant, H. Poincaré, J. Dewey, A. N. Whitehead, B. Russell, R. Carnap, A. J. Ayer, K. Popper, T. S. Kuhn, I. Lakatos, P. K. Feyerabend, J. Hintikka a další). Při výběru probíraných autorů a děl bude přihlíženo k tématům disertačních prací studentů. Předmět je určen studentům doktorského studia na FF a je nabízen také v angličtině.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na seminářích, zpracování zadaných písemných úkolů
|
Obsah
|
V rámci kursu studenti provádějí především vlastní interpretaci klasických textů z oblasti filosofie a metodologie vědy (Popper, Kuhn, Lakatos etc.). Získaná zjištění propojují s metodologií a obsahem vlastního bádání s cílem implementovat osvojené poznatky do struktury svých disertačních prací. Záměrem kursu je především to, aby si studenti osvojili základní metodologická pravidla vědeckého výzkumu a s jejich pomocí aby dokázali lépe formulovat i vlastní odborné texty a obsah disertační práce. Do výuky jsou rovněž podle možností zapojováni čeští i zahraniční odborníci hostující na pracovišti, aby si studenti osvojili nejnovější trendy v bádání a aby metodologická úroveň jejich úvah a výsledků byla na úrovni mezinárodního bádání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Základní:
Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
-
Základní:
Sarkar, Sahotra; Pfeifer, Jessica. The Philosophy of Science : An Encyclopedia. Volume 1, A-M. New York : Routledge, 2006. ISBN 0-415-93927-5.
-
Rozšiřující:
Lakatos, Imre; Feyerabend, Paul; Motterlini, Matteo. For and against method. including Lakatos's lectures on scientific method and the Lakatos-Feyerabend correspondence. Chicago : The University of Chigago Press, 1999. ISBN 0-226-46774-0.
-
Rozšiřující:
Popper, Karl Raimund; Fiala, Jiří. Logika vědeckého zkoumání. Praha, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Rozšiřující:
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Rozšiřující:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
Andersson, Gunnar. Criticism and the history of science : Kuhn's, Lakato's and Feyerabend's criticisms of critical rationalism. Leiden : Brill, 1994. ISBN 90-04-10050-4.
-
Doporučená:
Fuller, Steve. Kuhn vs. Popper : the struggle for the soul of science. New York : Columbia University Press, 2004. ISBN 978-0-231-13428-6.
-
Doporučená:
Nickles, Thomas. Thomas Kuhn. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-79648-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
184
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozlišit jednotlivé druhy výzkumných metod používaných v oboru |
formulovat základní podmínky pro provedení výzkumu v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
srovnat metody použitelné pro výzkum z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat vhodnost použití výzkumných metod z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
zvolit nejvhodnější metodu pro řešení konkrétního výzkumného problému |
samostatně navrhnout metodický postup při výzkumu konkrétního odborného problému |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
samostatně charakterizovat metodologické přístupy v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
samostatně vymezit strukturální pojmy soudobých teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky pro řešení konkrétního problému |
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech soudobých teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
kriticky pojednat metodologickou stránku klasických děl v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|