|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PDHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PDHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historicko-teoretické přístupy k divadlu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
24 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/DT1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět posluchačům představí divadlo formou jednotlivých perspektiv, které v jeho vývoji, provozování i zkoumání hrají konstitutivní roli. Teatrologickou perspektivu a výklad základních pojmů (divadlo jako napodobení, mimesis, ostenze, podívaná, komunikace, hra, sociální skutečnost, ad.) rozšíří o perspektivu autorskou (např. model vzniku inscenace v interpretačním a neinterpretačním divadle, fenomén autorského divadla a "devised theatre", jednotlivé komponenty, jejich funkce a spolupráce na celku inscenace, podpůrné a ekonomické aspekty divadelního provozu, ad.) Tradiční kategorie budou konfrontovány s aktuálními trendy a fenomény světa současného divadla.
Cílem předmětu je přiblížit posluchačům divadlo jako živou (integruje všechny aktuální inovace spřízněných uměleckých druhů i vztahy k životní skutečnosti), společensky aktivizující (vytváří společenství formou dočasné komunity diváků) uměleckou formu, která vyžaduje náležité pojmové uchopení a reflexi (včetně obratu k performativitě nebo konfrontace vědeckého a laického přístupu k procesu recepce a konstituce významu).
Předmět je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Přistoupení k ústní zkoušce je podmíněno splněním zápočtu. Při ústní zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
Splnění zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři a samostatnou prezentaci 3 referátů.
|
Obsah
|
1) Co je divadlo?; předběžné definice a pojmy; základní vymezení představení a inscenace, divadelní konvence, komponenty divadla
2) Dva možné přístupy k divadlu: autorský a recepční
3) Divadlo jako napodobení, mimesis a ostenze
4) Divadlo jako podívaná, inscenace a performance
5) Divadlo a skutečnost, skutečnost a divadlo
6) Divadlo jako způsob komunikace
7) Divadlo jako hra
8) Divadlo jako společenská instituce
9) Divadelní artefakt; divadelní znak
10) Tvorba inscenace; rozdělení rolí v divadle
11) Divadelní instituce a divadelní kritika
12) Divadlo jako podnikání, veřejná kulturní služba a experiment; specifika kulturní politiky
13) Současné divadlo - alternativní, nové, na hranici jednotlivých uměleckých druhů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Aristotelés. Poetika. 1. vyd. v Orbisu. Praha : Orbis, 1962.
-
Základní:
Vodička, Libor. Úvod do divadelních studií. Studijní text pro kombinované studium. Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
-
Doporučená:
Brockett, Oscar G. Dějiny divadla. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-364-9.
-
Doporučená:
KOTTE, Andreas. Divadelní věda - úvod. Akademie múzických umění, KANT, 2010.
-
Doporučená:
Zich, Otakar. Estetika dramatického umění : Teoretická dramaturgie. Praha : Melantrich, 1931.
-
Doporučená:
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Na Konári, 2012.
-
Doporučená:
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
-
Doporučená:
AUGUSTOVÁ, Zuzana, ed., JIŘÍK, Jan, ed. a JOBERTOVÁ, Daniela, ed. Horizonty evropského dramatu: současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha : AMU, 2017.
-
Doporučená:
Grossman, Jan. Jan Grossman. 4, Texty o divadle. První část. 1. vyd. Praha : Pražská scéna, 1999. ISBN 80-86102-09-2.
-
Doporučená:
Grossman, Jan. Jan Grossman. 5, Texty o divadle. Druhá část. 1. vyd. Praha : Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-12-2.
-
Doporučená:
Brecht, B. Myšlenky. Praha, 1958.
-
Doporučená:
Klíma, Miloslav; Nuska, Bohumil. O dramaturgii. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-86102-98-6.
-
Doporučená:
Osolsobě, Ivo. Ostenze, hra, jazyk : sémiotické studie. Vyd. 1. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-076-7.
-
Doporučená:
FISCHER-LICHTE, Erika. Úvod do divadelních a performativních studií. Bratislava : Divadelný ústav, 2021.
-
Doporučená:
Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo : sebeprezentace v každodenním životě. Praha : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat hlavní autory dějin evropského divadla a jejich základní díla |
laicky popsat rozdíly mezi základními divadelními žánry |
vyjmenovat hlavní epochy vývoje evropského divadla |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
reflektovat divadelní představení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy pro popis divadla jako specifického uměleckého druhu |
představit jednotlivé etapy vývoje divadla |
charakterizovat základní rysy divadelní události |
popsat vlastní recepční proces |
vysvětlit vztahy mezi divadlem a skutečností |
formulovat předpoklady vzniku divadelní události |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat základní pojmy pro popis divadla jako specifického uměleckého druhu |
analyzovat konkrétní divadelní představení |
identifikovat jednotlivé žánry s přesahy do jiných uměleckých druhů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|