|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PKJ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PKJ1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Přístupy k jazyku 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními přístupy k jazyku v rámci tradičních a moderních směrů, základními kategoriemi ontogeneze i fylogeneze jazyka. Podat přehled nejdůležitějších hraničních disciplín lingvistiky. Zaměřit se na historii Pražského lingvistického kroužku.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: přednesení práce promýšlející budoucí možné přístupy k jazyku.
Zkouška: zvládnutí dosavadních přístupů k jazyku včetně metodologického zázemí a kontextu ve vědeckém paradigmatu.
|
Obsah
|
Probíraná témata: Geneze současných přístupů: Jazyk, vztah myšlení a bytí, vztah k hraničním lingvistickým disciplínám. Jazyk rodný a cizí, současné tendence bi- a multilingvismu. Teorie řečové činnosti ve vztahu k jazykové fylogenezi a ontogenezi. Přirozené jazyky, jazyky umělé a formální, "hranice" jazykovědy. Vztah tradičních a moderních směrů: od historizujících, strukturních a funkcionalistických směrů k dnešku. Pražský lingvistický kroužek od počátků podnes; obdobné školy ve světě. Hraniční disciplíny lingvistiky (např. neuro-, psycho-/bio-, socio-, etnolingvistika aj.); generativisté.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Martin Foret, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Foretová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jitka Málková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martin Foret, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Foretová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jitka Málková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čermák, František. Jazyk a jazykověda : přehled a slovníky. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0154-0.
-
Základní:
Saussure, Ferdinand de; Bally, Charles,; Sechehaye, Albert; Riedlinger, Albert. Kurs obecné lingvistiky. 1. vyd. (v Academii). Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0560-9.
-
Základní:
Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
-
Doporučená:
Kořenský, Jan. Teorie přirozeného jazyka : Interdisciplinarita, aplikace, prognózy. 1. vyd. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0193-X.
-
Doporučená:
Černý, Jiří. Úvod do studia jazyka. Olomouc : Rubico, 1998. ISBN 80-85839-24-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
18
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat podstatu jazyka a jeho funkce |
vysvětlit systémový charakter jazyka |
orientovat se v jazykových rovinách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat základní lingvistickou terminologii |
určovat gramatické kategorie |
interpretovat jazyk jako znak |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní kategorie ontogeneze a fylogeneze jazyka |
rozumět základním přístupům k jazyku v rámci tradičních a moderních směrů |
orientovat se v nejdůležitějších hraničních disciplínách lingvistiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést genetickou a typologickou klasifikaci daného jazyka |
interpretovat jazykové prostředky jednotlivých jazykových rovin |
analyzovat strukturu morfologické a syntaktické jazykové roviny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|