|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PKJ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PKJ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Přístupy k jazyku 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je rozšířit znalosti o přirozeném jazyce a utvořit z věd o jazyce jeden vzájemně provázaný komplexní celek.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: ústní interpretace a komentování lingvistického textu; ústní textová nebo pragmalingvistická nebo rétorická analýza textu.
Písemná zkouška: znalost přednesené látky, základní literatury a znalost lingvistických textů interpretovaných a komentovaných na seminářích.
|
Obsah
|
Přednášky: MULTIDISCIPLINARITA - vlivná soudobá badatelská perspektiva. SOCIOLINGVISTIKA: struktura společnosti a jazyk, norma, úzus, kodifikace; jazyková/řečová kultura; bilingvismus, multilingvismus a diglosie; jazykový management: jazykové plánování, jazykové právo ohrožené jazyky a jejich obroda ? ekolingvistika, interlingvistika, jazyková demokracie. KVANTITATIVNÍ LINGVISTIKA: teorie pravděpodobnosti, Zipfovy zákony, frekvenční slovníky; manuální a počítačové korpusy, korpusová lingvistika. STROJOVÁ A MATEMATICKÁ LINGVISTIKA: děrnoštítkové stroje, počítače, strojový překlad a jeho perspektivy; algebraická a matematická lingvistika. TEXTOVÁ LINGVISTIKA: textové vzorce, typy textů; textovost. PRAGMALINGVISTIKA: změna lingvistického paradigmatu a její příčiny; pragmatické faktory řečové komunikace; řečové akty; konverzační maximy; zdvořilost a takt v jazyce a řeči; ironie a lež; neverbální komunikace; analýza diskurzu; konverzační analýza; pragmatická analýza textu. RÉTORIKA: řečnické žánry; generování řečnického projevu - kánony; rétorická charakteristika textu. ETNOLINGVISTIKA KOGNITIVNÍ LINGVISTIKA: kognitivní metafora, obraz světa v jazyce, konstanty národní kultury.
Semináře:
Interpretace a komentování lingvistických textů. Analýza textů z hlediska textovosti.
Pragmalingvistická analýza publicistických textů. Rétorická analýza mluvených projevů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Martin Foret, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Foretová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jitka Málková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martin Foret, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Foretová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jitka Málková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Vaňková, Irena. Co na srdci, to na jazyku : kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
-
Základní:
Saussure, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1568-6.
-
Základní:
Kraus, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7.
-
Základní:
Hoffmannová, Jana. Stylistika a-- : současná situace stylistiky. Praha : Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9.
-
Rozšiřující:
Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Rozšiřující:
Bachmannová, Jarmila,; Karlík, Petr; Nekula, Marek; Pleskalová, Jana. Encyklopedický slovník češtiny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X.
-
Rozšiřující:
Lotko, Edvard. Slovník lingvistických termínů pro filology. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0123-1.
-
Rozšiřující:
Hřebíček, Luděk. Vyprávění o lingvistických experimentech s textem. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0973-6.
-
Rozšiřující:
Helbig, Gerhard. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1991.
-
Doporučená:
Kořenský, Jan. Člověk - řeč - poznání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0791-4.
-
Doporučená:
Salzmann, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost : úvod do lingvistické antropologie. Praha : Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997.
-
Doporučená:
Kraus, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0659-1.
-
Doporučená:
Machová, Svatava; Švehlová, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-061-7.
-
Doporučená:
Lakoff, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha : Triáda, 2006. ISBN 80-86138-78-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
18
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat strukturní a nestrukturní útvary jazyka |
definovat typy jazykových prostředků v jednotlivých jazykových rovinách |
orientovat se v gramatických kategoriích flektivních slovních druhů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v lingvistické terminologii |
interpretovat gramatické kategorie flektivních slovních druhů |
analyzovat jazykové prostředky strukturních a nestrukturních útvarů jazy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit principy tvorby textu s ohledem na jeho funkci |
charakterizovat využití jazykových prostředků strukturních a nestrukturních útvarů jazyka v komunikaci |
orientovat se v principech jazykové a řečové kultury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat jazykové variety českého jazyka a vyhodnotit jejich adekvátnost v dané komunikační situaci |
analyzovat a interpretovat texty z hlediska pragmalingvistického, textového a stylistického |
aplikovat pokročilou lingvistickou terminologii při určování gramatických kategorií |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|