|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / RAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
RAR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rozum a racionalita
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit kritiku totalizujícího rozumu a jeho subjektu, odmítnutí teorie, reprezentace, znaku a ideje pravdy v poslední třetině 20. století. Vyložit vybrané koncepce a základní pojmy.
|
Požadavky na studenta
|
Četba vybraných textů. Seminární práce.
|
Obsah
|
Probíraná témata: kritika totalizujícího rozumu a jeho subjektu, odmítnutí teorie, reprezentace, znaku a ideje pravdy; obrana rozumu; problematika rozumu a diferenciace rozumu na dílčí racionality; Habermasova teorie komunikativního jednání; kritikové rozumu (Marx, Nietzsche, Freud); obránci rozumu a jeho subjektu (Habermas, Welsch); filozofická a sociologická dimenze pojmů modernismus - modernita, postmodernismus-postmodernita (F. Jameson a D. Harvey).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Habermas, Jürgen. Budoucnost lidské přirozenosti : na cestě k liberální eugenice?. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2003. ISBN 80-7007-174-5.
-
Základní:
Welsch, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
-
Rozšiřující:
Marx, K. Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844. Praha, 1978.
-
Rozšiřující:
Lipovetsky, Gilles. Éra prázdnoty : úvahy o současném individualismu. 1. vyd. Praha : Prostor, 1998. ISBN 80-85190-74-5.
-
Doporučená:
Wellmer, Albrecht; Mik, David. K dialektice moderny a postmoderny : kritika rozumu po Adornovi. Praha : Dauphin, 2004. ISBN 80-7272-030-9.
-
Doporučená:
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student bude schopen vysvětlit a interpretovat probírané koncepce obhájců i odpůrců rozumu. Srovná sociologickou a filozofickou dimenzi modernismu a postmodernismu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|