|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / REHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
REHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Religionistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/RE
|
Vyloučené předměty
|
KFI/REL
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvést studenty do hlavních témat akademického studia náboženství. V přednáškách jsou postupně představovány základní východiska a cíle sociologie náboženství, psychologie náboženství, antropologie náboženství a historické religionistiky. Během seminářů jsou studenti obeznámeni s klasickými texty z dějin akademického studia náboženství (Marx, Durkheim, Weber, Freud, Eliade, Geertz a další). Zdůrazňováním různorodosti teoretických přístupů k náboženství vede tento kurz studenty ke zdrženlovosti v pronášení hodnotících soudů týkajících se náboženství.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a literatury a témat probíraných na seminářích.
Splnění zápočtu předpokládá (a) jednu individuální prezentaci a (b) odevzdávání průběžných úkolů během semestru.
|
Obsah
|
1) Náboženství jako akademický problém
2) Náboženství, příroda a kultura
3) Religionistika a teologie
4) Počátky akademického studia náboženství
5) Sociologie náboženství
6) Psychologie náboženství
7) Antropologie náboženství
8) Historická religionistika
9) Náboženství v evoluční perspektivě
10) Teorie mýtu
11) Teorie rituálu
12) Nové metody ve studiu náboženství
13) Budoucnost náboženství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. et Bc. Dagmar Demjančuková, CSc. (100%),
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. et Bc. Dagmar Demjančuková, CSc. (100%),
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Martin, Craig. A critical introduction to the study of religion. Second edition. 2017. ISBN 978-0-415-41993-2.
-
Základní:
Paden, William E. Bádání o posvátnu : náboženství ve spektru interpretací. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2977-3.
-
Základní:
Pals, Daniel L. Osm teorií náboženství. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-905211-2-4.
-
Doporučená:
Horyna, Břetislav; Pavlincová, Helena. Dějiny religionistiky : antologie. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2001. ISBN 80-7182-123-3.
-
Doporučená:
Lužný, Dušan. Náboženství a moderní společnost : sociologické teorie modernizace a sekularizace ; Dušan Lužný. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2224-8.
-
Doporučená:
Otto, Rudolf. Posvátno : iracionalita v ideji božství a její poměr k racionalitě. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-260-8.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel. Psychologie náboženství. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-547-4.
-
Doporučená:
Horyna, Břetislav. Úvod do religionistiky. 1. vyd. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-64-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
38
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se ve světových náboženstvích |
charakterizovat učení jednotlivých abrahamovských náboženství |
vyjmenovat charakteristiky křesťanské spirituality a liturgie |
orientovat se v nejdůležitějších proudech křesťanství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat podobnosti a rozdíly mezi jednotlivými náboženskými tradicemi |
interpretovat náboženské pramenné texty z historické perspektivy |
vyhledávat kvalitní informace týkající se dějin jednotlivých náboženských tradic |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat východiska a cíle sociologie, psychologie a antropologie náboženství |
vysvětlit základní problémy s pojmem náboženství |
popsat některé teorie mýtu a rituálu |
shrnout základní myšlenky vybraných klasiků akademického studia náboženství |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat náboženské jevy z perspektivy sociologie, psychologie a antropologie náboženství |
interpretovat náboženské prameny za využití teorií z akademického studia náboženství |
analyzovat lidské nábožensky motivované chování za využití aktuálních poznátků sociálních věd |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
E-learning, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
E-learning, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
E-learning, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|