|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / RNFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
RNFB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Renesanční a novověká filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/RNF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kursu je poskytnout základní přehled o renesanční a raně novověké filosofii, tj. o filosofii přibližně v období 1350-1700.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Seminární práce analyzující vybrané dílo renesanční, novověké či osvícenské filosofie v rozsahu 8-10 normostran a splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby a konfrontuje ji s relevantní sekundární literaturou. Vypracování práce předchází odevzdání anotace v polovině semestru v rozsahu 2-3 normostrany obsahující osnovu práce, hlavní teze a seznam použité literatury.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních filosofických koncepcí renesanční, novověké a osvícenské filosofie a schopnost charakterizovat její základní představitele. Zkouška předpokládá domácí četbu 3 vybraných klíčových filosofických daného období.
|
Obsah
|
1. Humanismus a počátky renesanční filosofie
2. Aristotelismus, platonismus, přírodní filosofie v renesanci
3. Sociální filosofie v období renesance
4. Další renesanční filosofické koncepce
5. Charakteristika novověké filosofie, problém empirismu a racionalismu, inovace koncepce poznání u F. Bacona
6. R. Descartes
7. G.W. Leibniz, B. Spinoza
8. T. Hobbes, J. Lock
9. G. Berkeley, D. Hume
10. Základní charakteristika osvícenectví a jeho filosofického programu
11. Ch. de Montesquieu, J. d´Alembert, Voltaire, D. Diderot a další
12. J.J. Rousseau; Kantovy osvícenské výklady
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hum/?course=kfi_rnfh
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Coreth, Emerich; Schöndorf, Harald. Filosofie 17. a 18. století. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-119-5.
-
Základní:
Špelda, Daniel. Renesanční a novověká filosofie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7043-822-0.
-
Základní:
Hankins, James. Renesanční filosofie. Vyd. 1. Praha : OIKOYMENH, 2011. ISBN 978-80-7298-418-3.
-
Doporučená:
Sobotka, Milan; Moural, Josef; Znoj, Milan. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-030-7.
-
Doporučená:
Kunzmann, Peter; Burkard, Franz-Peter; Wiedmann, Franz. Encyklopedický atlas filosofie. 9. aktualiz. vyd. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-339-8.
-
Doporučená:
Yates, Frances Amelia. Giordano Bruno a hermetická tradice. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2009. ISBN 978-80-7021-908-9.
-
Doporučená:
Kompendium.
-
Doporučená:
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. I, Od Francise Bacona po Spinozu. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-039-4.
-
Doporučená:
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-109-9.
-
Doporučená:
Koyré, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-586-0.
-
Doporučená:
Kristeller, Paul Oskar. Osm filosofů italské renesance. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-832-7.
-
Doporučená:
Copenhaver, Brian P. Renaissance Philosophy. 1st publ. Oxford : Oxford University Press, 1992. ISBN 0-19-289184-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|