|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / SHFM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
SHFM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie a filozofie matematiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/SHFM1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do vybraných témat historie a filozofie matematiky.
|
Požadavky na studenta
|
Práce s dobovými matematickými texty (též v pramenném jazyce), závěrečná písemná seminární práce (esej) a kolokvium k širšímu tématu.
|
Obsah
|
1. Uvedení do filosofie a historie matematiky; specifika evropského a neevropského vědění; fenomény a matematické objekty; evidence a kalkulace.
2. Eukleidovy Základy. Axiomy, postuláty, základní pojmy Základů.
3. Rovnoběžnost a její důsledky; nekonečno, horizont a geometrie. Pythagorova věta.
4. Racionalita a iracionalita, zlatý řez. Prostor, perspektiva a novověká geometrie.
5. Tělesa, tělesnost; objem; pravidelná (Platónská) tělesa.
6. Neeukleidovské geometrie; topologie; názor v matematice (a v přírodních vědách).
7. Indická a arabská matematika; kulturní a náboženské předpoklady.
8. Algoritmus; arabská středověká aritmetika a algebra.
9. Evropská středověká aritmetika a algebra.
10. Renesanční evropská matematika; perspektiva, logaritmus; Descartův obrat.
11. Barokní calculus infinitesimalis.
12. Abelův konec klasické algebry; meze matematiky.
13. Existence; modalita; temporalita; vztah matematiky a logiky.
Konkrétní textový materiál se bude v jednotlivých akademických rocích lišit.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Abel, Niels Henrik. O algebraických rovnicích. 1. vyd. Kanina : OPS, 2011. ISBN 978-80-87269-23-7.
-
Základní:
Eukleidés. Základy. Kniha X. 1. vyd. Kanina : OPS, 2012. ISBN 978-80-87269-26-8.
-
Základní:
Eukleidés. Základy. Knihy I-IV. 3., opr. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-974-6.
-
Základní:
Eukleidés. Základy. Knihy VII-IX. 1. vyd. Nymburk : OPS, 2010. ISBN 978-80-87269-11-4.
-
Základní:
Eukleidés. Základy. Knihy V-VI. 1. vyd. Nymburk : OPS, 2009. ISBN 978-80-87269-05-3.
-
Základní:
Základy. Knihy XI-XII. 1. vyd. Nymburk : OPS, 2011. ISBN 978-80-87269-24-4.
-
Doporučená:
Calinger, Ronald S. A contextual history of mathematics : to Euler. Upper Saddle River : Prentice Hall, 1999. ISBN 0-02-318285-7.
-
Doporučená:
Boyer, Carl B. A history of mathematics. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2010. ISBN 978-0-470-52548-7.
-
Doporučená:
Vopěnka, P., Větrovcová, M., Ostřanský, B. Al-Chvárizmí. Aritmetický a algebraický traktát. Nymburk: OPS, 2009.
-
Doporučená:
Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. 2. vyd., reprint 1. vyd., Academia 1972. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
-
Doporučená:
Patočka, Jan. Sebrané spisy 1-14. Praha : OIKOYMENH.
-
Doporučená:
Kůrka, P.; Matoušek, A. a Velický, B. Spor o matematizaci světa. 2011. ISBN 978-80-7465-012-3.
-
Doporučená:
Hanke, M., Kastnerová, M., Švantner, M., Větrovcová, M. Stopování sémiotiky. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 978-80-7465-142-7.
-
Doporučená:
Fauvel, John,; Gray, Jeremy. The history of mathematics : A reader. Hampshire : Palgrave Macmillan, 1987. ISBN 0-333-42791-2.
-
Doporučená:
Vopěnka, Petr. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci : souborné vydání Rozprav s geometrií. 4. vyd. Praha : Práh, 2011. ISBN 978-80-7252-338-2.
-
Doporučená:
Vopěnka, P., Větrovcová, M. Uvedení do obecné topologie a jejích dějin do roku 1960. Praha: Vyšehrad, 2015.
-
Doporučená:
Vopěnka, Petr; Novotná, Anna. Vyprávění o kráse novobarokní matematiky : souborné vydání Rozprav o teorii množin. Praha : Práh, 2004. ISBN 80-7252-103-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat nejvýznamnější představitele oboru |
popsat nejvýraznější objevy z dané oblasti a jejich roli v evropském kulturním vývoji |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu
|
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat klíčové postavy a témata z oblasti historie a filozofie matematiky |
vysvětlit konkrétní termíny a aparát spojené s tématy historie a filozofie matematiky |
popsat problémy, které byly v oblasti historie a filozofie matematiky řešeny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat s porozuměním pojmový aparát a terminologii z oblasti historie a filozofie matematiky |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti historie a filozofie matematiky |
interpretovat a diskutovat vybrané dobové matematické texty |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Kolokvium, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|