|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / THHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
THHN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teoretické přístupy k hudbě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/THEN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu bude rozvinout a prohloubit znalosti studentů z vybraných oblastí artificiální hudby. Předmět přinese informace o vybraných specifických přístupech k hudebnímu dílu s ohledem na přesah hudebního rozměru do jiných oblastí lidské tvůrčí a myšlenkové činnosti. Dílčím způsobem předmět seznámí s moderními kompozičními styly. Stručně budou vysvětleny hlavní rozdíly mezi evropskou artificiální hudbou a hudbou některých mimoevropských národů.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška: Znalost odpřednášené látky a základní literatury.
|
Obsah
|
Barokní afektová teorie. Duchovní rozměr hudby L. van Beethovena a F. Mendelssohna-Bartholdyho. Programní hudba 19. století: Liszt a vznik symfonické básně, Smetanova Má vlast. Wagner a Schopenhauer. Smrt v dílech G. Mahlera a R. Strausse. Neofolklorismus, expresivita a síla příběhu v Janáčkově tvorbě. Expresivita D. Šostakoviče (Šostakovič a obležený Leningrad) a Schönberga. Philip Glass a minimalismus a princip satyagraha. Moderní kompoziční styly, hudba sónická. Některé mimoevropské hudební kultury a jejich některá specifika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_thhn
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Smolka, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno : Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
-
Základní:
SCHNIERER, M. Dějiny hudby. Brno : JAMU, 2012. ISBN 978-80-7460-022-7.
-
Základní:
Vičar, Jan; Dykast, Roman. Hudební estetika. Praha : Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-30-9.
-
Základní:
Očadlík, Mirko. Svět orchestru : Průvodce evropskou orchestrální tvorbou. : Hudba předklasická, klasická, romantická a impresionistická. Praha : Panton, 1965.
-
Základní:
Schnierer, Miloš. Svět orchestru 20. století. [Díl] I.. 1. vyd. Brno : M a M, 1995.
-
Základní:
Schnierer, Miloš. Svět orchestru 20. století. [Díl] II.. 1. vyd. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0668-0.
-
Doporučená:
GEORGIEVA, S. Barokní afektová teorie.. Praha: Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-255-8.
-
Doporučená:
Holzknecht, Václav. Bedřich Smetana : život a dílo. Praha : Panton, 1979.
-
Doporučená:
Rolland, Romain. Beethoven. II, Velká tvůrčí období - Zpěv vzkříšení, Slavnostní mše a poslední sonáty. 1. vyd. Praha : SNKLHU, 1958.
-
Doporučená:
Rolland, R. Beethoven III. Praha : SNKLHU, 1959.
-
Doporučená:
Easwaran, E. Gándhí člověk. VOLVOX GLOBATOR, 1999.
-
Doporučená:
Blaukopf, Kurt. Gustav Mahler : současník budoucnosti. 1. vyd. Jinočany : H & H, 1998. ISBN 80-86022-31-5.
-
Doporučená:
Petrželka, I. Leoš Firkušný o Janáčkovi a české hudbě. Brno : Ryšavý, 2007.
-
Doporučená:
Šeda J. Leoš Janáček - monografie. Praha, 1961.
-
Doporučená:
Hronek, M. Ludwig van Beethoven. Poselství génia. Vývoj Beethovenovy osobnosti a tvůrčí činnosti se zřetelem ke křesťanskému základ jeho života. Olomouc: Refugium Velehrad-Roma, s.r.o., 2014.
-
Doporučená:
Nietzsche, Friedrich Wilhelm. Nečasové úvahy. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0287-1.
-
Doporučená:
Blom, Eric (ed.). New Grove´s Dictionary of Music and Musicians. London.
-
Doporučená:
Šostakovič, Dmitrij Dmitrijevič. O době a o sobě : 1926-1975. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1987.
-
Doporučená:
Wagner, R. O hudbě a umění. Praha, 1959.
-
Doporučená:
Janáček, Leoš. O lidové písni a lidové hudbě : dokumenty a studie. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955.
-
Doporučená:
Hostomská, Anna. Průvodce operní tvorbou. 8., dopl. vyd., 1. vyd. v nakl. Svoboda-Libertas. Praha : Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0344-7.
-
Doporučená:
Malm, W. P. Traditional Japanese Music and Musical Instruments. Kodansha International, 2000.
-
Doporučená:
Magee, B. Wagner a filosofie. Praha : BB/art, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat zásadní údalosti světových a především Evropských dějin |
popsat základní etapy vývoje evropského umění |
vysvětlit použití základních pojmů z obecné teorie umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit vývoj a charakteristiky hudebního umění v kontextu vývoje evropské filosofie, estetiky a výtvarného umění |
rozlišovat základní obecné znaky jednotlivých uměleckých stylů s důrazem na postižení specifických hudebních výrazových prostředků dominantních v daném stylu |
charakterizovat jednotlivé etapy vývoje hudby ve vztahu k širšímu kulturnímu a společenskému vývoji |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a hodnotit posuny v charakteru hudby v důsledku vývojových změn |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|