|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UDHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UDHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do digitálních humanitních věd
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
123 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/UDH
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit hlavní východiska, metody a cíle výzkumů spadajících pod hlavičku digitálních humanitních věd. Předmět přibližuje význam "digitální revoluce" pro další vývoj věd o člověku ve 21. století a poukazuje na nové možnosti, které se v této souvislosti těmto disciplínám otevírají. Zasazuje digitální humanitní vědy do kontextu dalších proudů ve studiu člověka vycházející z digitální revoluce (computational social science, cultural analytics, big data, data science, complexity science, network science).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na cvičeních na základě domácí přípravy (domácí úkoly odevzdané jako kvalifikační/seminární práce)
Zkouška: Rozprava nad semestrálním projektem a jeho obhajoba (kolokvium)
|
Obsah
|
Digitální obrat v akademickém prostředí
Uživatelská a výzkumná použití počítače v akademickém prostředí
Digitální produkce v akademickém prostředí
Dějiny digitálních humanitních věd
Data a databáze
Síťová analýza
Sociální simulace
Počítačové zpracování přirozeného jazyka: příprava dat
Počítačové zpracování přirozeného jazyka: analýza
Metody vizualizace textu
Metody práce s prostorovými daty
Metody práce s obrazovými daty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Debates in the Digital Humanities
(Gold, Matthew K.)
-
Základní:
Digital Humanities - Stručné vymezení, Data Boutique - blog o datech a s daty
(Šlerka, Josef)
-
Doporučená:
Schreibman, Susan, Ray Siemens, and John Unsworth, eds. A New Companion to Digital Humanities. Malden, 2016. ISBN 1118680642.
-
Doporučená:
Burdick, Anne et al. Digital_Humanities. Cambridge, Mass. - London. ISBN 026252886X.
-
Doporučená:
Moretti, Franco. Distant Reading. London - New York, 2013. ISBN 1781680841.
-
Doporučená:
Cao, Nan, and Weiwei Cu. Introduction to Text Vizualization. 2016. ISBN 9462391858.
-
Doporučená:
Gardiner, Eileen, and Ronald G. Musto. The Digital Humanities: A Primer for Students and Scholars. New York, 2015. ISBN 1107601029.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní typy počítačových aplikací |
popsat běžné funkce nejrozšířenějších počítačových aplikací |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat osobní počítač pro účely vyhledávání a studia relevantních informací na internetu
|
používat osobní počítač, tablet či chytrý telefon pro četbu akademických textů
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní dopady digitální revoluce na humanitní vědy |
charakterizovat nejrozšířenější typy výzkumů v digitálních humanitních vědách |
představit běžné metody používané v digitálních humanitních vědách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat vybrané počítačové nástroje z oblasti digitálních humanitních věd
|
navrhnout strukturu databáze vhodnou pro zvolená humanitně-vědná data
|
analyzovat data za využití vybraného počítačového nástroje z oblasti digitálních humanitních věd |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|