|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UK2EN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UK2EN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Umění v kulturním kontextu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/UKK2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit posuny v chápání smyslu, role a pozice umění v evropském myšlení a kultuře od 18. století do počátku století 21. Kurz nejprve představí nejvýznamnější teorie "krásných umění" v 18. století a upozorní na jejich návaznost na koncepty starších myslitelů. V této souvislosti se kurz bude zbývat i dobovými úvahami o "krásných vědách" a jejich konečným. Kurz bude sledovat též vznik konceptu "výtvarných umění", tedy skupiny vydělené z ostatních umění. Kurz se bude věnovat i filozofickým koncepcím 19. století, které na základě klasifikace jednotlivých druhů umění potvrzují vzájemnou blízkost umění výtvarných a zkoumají jejich vztahy s ostatními uměleckými druhy. Dále se kurs soustředí na rozmanité aspekty rozostření hranic umění v 19. a 20. století. Zdůrazní však také důležitost vzniku a rozvoje nových uměleckých druhů, zejména fotografie a filmu, a také na vzrůstající vliv žánrů, které jsou obvykle považovány za hraniční případy umění. Kurz dále přiblíží pokusy teoretiků 20. století definovat umění na základě určitého jeho dominujícího aspektu. Závěrem kurz přiblíží soudobou situaci a současné pokusy o definici umění, kterými jsou zejména tendence definovat umění z hlediska etických vztahů a interkulturně sdílené "obrazivosti".
|
Požadavky na studenta
|
Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů. Ústní zkouška. Samostatná prezentace v semináři. Odevzdání písemné podoby referátu.
|
Obsah
|
Obsah předmětu:
1) Systém umění v úvahách myslitelů 18. století: krásná umění a elegantní umění.
2) Krásná umění a úvahy o krásných vědách, odmítnutí konceptu krásných věd u Kanta.
3) Vznik konceptu výtvarných umění.
4) Klasifikace jednotlivých umění v 19. století; vztahy mezi jednotlivými uměními u Hegela a Schopenhauera.
5) Rozostření hranic umění v 19. a 20. století; umění, řemesla, průmysl a média.
6) Vznik nových uměleckých druhů v 19. a 20. století: fotografie a film.
7) Žánry na hranicích umění: opereta, muzikál, komedie nebo populární hudba.
8) Definice umění v teoriích 20. století: expresivita
9) Definice umění v teoriích 20. století: estetická zkušenost
10) Definice umění v teoriích 20. století: symbolizace
11) Definice umění v teoriích 20. století: odhalování pravdy
12) Současné pokusy o definici umění: umění a etické vztahy
13) Současné pokusy o definici umění: interkulturně sdílená obrazivost
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_uk2hn
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. II.. Vyd. 1. Praha : Odeon, 1966.
-
Základní:
Goddman, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha : Karolinum, 2007.
-
Základní:
Schopenhauer, Arthur. Svět jako vůle a představa. Sv. 1. [1. vyd.]. Pelhřimov : Nová tiskárna Pelhřimov, 1997. ISBN 80-901916-4-9.
-
Základní:
Schopenhauer, Arthur. Svět jako vůle a představa. Sv. 2. 1. vyd. Pelhřimov (Nová tiskárna Pelhřimov), 1998. ISBN 80-901916-4-9.
-
Rozšiřující:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Rozšiřující:
Benjamin, Walter; Ritter, Martin. Výbor z díla. I, Literárněvědné studie. Vyd. 1. Praha : OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-278-3.
-
Doporučená:
Croce, Benedetto. Aesthetika vědou výrazu a všeobecnou linguistikou. Praha, 1907.
-
Doporučená:
Gilbertová, K., Kuhn, E. Dějiny estetiky. Praha, 1965.
-
Doporučená:
Kelly, Michael. Encyclopedia of aesthetics. New York : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-512645-9.
-
Doporučená:
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. I. Vyd. 1. Praha : Odeon, 1966.
-
Doporučená:
Perniola, Mario. Estetika 20. století. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0213-X.
-
Doporučená:
Kant, Immanuel. Kritika soudnosti. Praha : Odeon, 1975.
-
Doporučená:
Lessing, G. E. Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie. In: L., G. E., Hamburská dramaturgie, Láokoón, stati. Praha : Odeon, 1980.
-
Doporučená:
Foster, H. Modern Art Culture. A Reader, London: Routledge, 2009. ISBN 0-415-23151-5.
-
Doporučená:
Merleau-Ponty, M. Oko a duch a jiné eseje. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Kristeller, P. O. The System of Modern Art. A study in the History of Aesthetics. Journal of the History of Ideas. 1952.
-
Doporučená:
Harris, J. Three Treatises: The First Concerning Art, the Second Concerning Music, Painting and Poetry, the Third Concerning Happiness. London: I Novrse & P. Vaillant, 1766.
-
Doporučená:
Patočka, J. Umění a čas I. Praha : OIKOYMENH, 2004.
-
Doporučená:
Patočka, J. Umění a čas II. Praha: Oikoymenh, 2004.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Doporučená:
Benjamin, Walter; Ritter, Martin. Výbor z díla. II, Teoretické pasáže. Vyd. 1. Praha : OIKOYMENH, 2011. ISBN 978-80-7298-456-5.
-
Doporučená:
Tatarkiewicz, W. "What Is the Art? The Problem of Definition Today". British Journal of Aesthetics. 1971.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
44
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
na základě kurzu budou studenti schopni popsat dějiny způsobů porozumění tomu, co je umění, v období od 18. do 21. století. Studenti budou rozumět jednotlivým teoriím umění a budou schopni vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období. Budou také schopní analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury. Díky kurzu, budou studenti schopni formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly, a zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
|
|
|
|