|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / URKHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
URKHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do studia regionální kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
21 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/URK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními způsoby vymezení regionu, se strukturou a funkcí regionu, vysvětlit funkci regionální kultury a tisku a seznámit s činností regionálních institucí pečujících o kulturní dědictví regionu a uchovávajících a poskytujících informace o regionu.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je účast na třech exkurzích a odevzdání seminární práce prokazující znalost činnosti plzeňských institucí pečujících o kulturní dědictví regionu a uchovávajících a poskytujících informace o regionu a znalost některých významných osobností působících v Plzni a v regionu, kde student žije.
Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
|
Obsah
|
1) vymezení regionu, seznámení s Plzní, Plzně jako příklad regionu
2) specifika pomáhající vymezit region, geografie, ekonomika, kultura, významná místa,
osobnosti regionu
3) struktura a funkce regionu, charakteristika specifik regionů, v nichž studenti žijí
4) regionální kultura a tisk, otázky kulturní identity, jazyk, lokální patriotismus
5) vědeckovýzkumné úkoly, metody, problematika interpretace, možná témata výzkumu,
analýza textů různých historických období
6) výstupy výzkumu, žánry odborných textů, diskuse o žánrech, příklady textů
7) činnost knihoven, exkurze do Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje
8) činnost muzeí, exkurze do knihovny Západočeského muzea
9) činnost NPÚ, exkurze do Národopisného muzea
10) činnost galerií, exkurze do Západočeské galerie, seznámení s dalšími galeriemi v místě
11) činnost archivů, exkurze do Archivu města Plzně, informace o Státním oblastním archivu v Plzni
12) - 13) diskuse, test a vyhodnocení testu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_bc/?course=kfi_urkhb
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Knihovnické minimum.
-
Základní:
Kadeřábková, Jaroslava; Khendriche Trhlínová, Zuzana. Region a regionální vědy : (vybrané sociální, kulturní a environmentální aspekty). Vyd. 1. Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2008. ISBN 978-80-7408-009-8.
-
Základní:
HOLUB, Z. Region, regionalistika, regionalismus a regionalisté. České Budějovice, 2007.
-
Základní:
Štouračová, Jiřina. Úvod do archivnictví. 1. vyd. Brno : Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2216-7.
-
Základní:
Úvod do studia dějepisu.
-
Doporučená:
Žalman, Jiří. Příručka muzejníkova I. Praha-Brno, 2002.
-
Doporučená:
MARTINEK, L. Region, regionalismus a regionální literatura. Opava : Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědná fakulta, 2007.
-
Doporučená:
Kadeřábková, Jaroslava. Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2. rozš. vyd. Praha : Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-69-8.
-
Doporučená:
Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
-
Doporučená:
Zákon 122/2000 o ochraně sbírek muzejní povahy (změna o evidenci sbírkových předmětů z 2014).
-
Doporučená:
Zákon 257/2001 o knihovnách (evidenci knihovního fondu upravuje vyhláška MK 88/2002).
-
Doporučená:
Zákon 499/2004, novela 167/2012, změny z 20. 3. 2014, vyhláška 19/2009 o činnosti archivů.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat své město |
vyjmenovat jeho specifika |
vyjmenovat jeho některá významná místa a některé osobnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
s porozuměním použít své znalosti k vymezení odlišností různých měst |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat a charakterizovat region Plzeň a region svého bydliště |
vyjmenovat některá významná místa a některé významné osobnosti Plzně a svého bydliště |
ukázat význam/přínos některých důležitých osobností pro daný region |
vysvětlit kulturní specifiku některých regionů |
popsat činnost zmiňovaných kulturních institucí pečujících o kulturní dědictví
a uchovávajících informace o regionu
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat odlišnosti různých regionů z různých úhlů pohledu (historický, kulturní, ekonomický, atd.) |
analyzovat a hodnotit texty různých historických dob a odlišit podstatné informace |
porovnat texty různých žánrů s regionální tématikou a vybrat podstatné informace |
demonstrovat své znalosti různých žánrů k vytvoření kratších textů o vlastním regionu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|