|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / VMD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
VMD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny vědy v moderní době
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/DVMD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je systematizovat znalosti studentů z dějin vědy v období od 19. do 20. století. Studenti na jedné straně získají celkový přehled vývoje jednotlivých vědních disciplín, které se v období od 19. do 20. století konstituovaly, na straně druhé si prohloubí znalosti v konkrétní oblasti související s tématem jejich disertační práce. Studenti budou zároveň uvedeni jak do dobového intelektuálního, společenského a kulturního kontextu, tak do celkového zhodnocení vlivu období od 19. do 20. století na další vývoj vědních disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Evoluční teorie (J. B. Lamarck, Ch. Darwin, A. R. Wallace); genetika (G. J. Mendel); populační genetika (J. B. S. Haldane, R. Fisher); DNA (James Watson a Francis Crick); neodarwinismus, moderní evoluční syntéza, evoluční psychologie, sociobiologie, sobecký gen (A. Weismann, G. C. Williams, R. Dawkins, E. O. Wilson, R. A. Fisher, T. Dobzhansky, J. B. S. Haldane, J. S. Huxley, E. Mayr, M. T. Ghiselin, J. Barkow, L. Cosmides, J. Tooby); Krize klasické fyziky (záření černého tělesa G. Kirchhoff; fotoelektrický jev H. Hertz; vyzařovací zákon M. Planck; fotoelektrický jev A. Einstein; model atomu N. Bohr; korpuskulárně-vlnový dualismus L. de Broglie); Neeuklidovské geometrie (C. F. Gauss, J. Bolyai, N. I. Lobačevskij, B. Riemann); Speciální a obecná teorie relativity (A. Einstein); Kvantová teorie (Kodaňská interpretace N. Bohr, maticová kvantová mechanika W. Heisenberg; vlnová kvantová mechanika E. Schrödinger; Interpretace kvantové mechaniky); Matematika a logika (Hilbertův program D. Hilbert; úplnost predikátové logiky prvního řádu a věty o neúplnosti axiomatických formálních systémů s aritmetikou K. Gödel); Kosmologie (A. Einstein, W. de Sitter, A. Fridman, G. Gamow, E. Hubble).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mayr, Ernst. Co je evoluce : aktuální pohled na evoluční biologii. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1754-3.
-
Základní:
Heisenberg, Werner. Část a celek : rozhovory o atomové fyzice. [1. vyd.]. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-216-4.
-
Základní:
Nagel, Ernest; Newman, James Roy,; Hofstadter, Douglas R.. Gödelův důkaz. Vyd. 1. brož. Brno : VUTIUM, 2006. ISBN 80-214-3174-1.
-
Základní:
Darwin, Charles. O vzniku druhů přírodním výběrem. Vyd. 3., V nakl. Academia 2., rev. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1492-4.
-
Základní:
Dawkins, Richard. Sobecký gen. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-0730-8.
-
Základní:
Einstein, Albert. Teorie relativity a jiné eseje. Praha : Pragma, 2000. ISBN 80-7205-596-8.
-
Rozšiřující:
Jo Nye, M. The Cambridge History of Science. Vol. 5. The Modern Physical and Mathematical Sciences. Cambridge, 2003.
-
Rozšiřující:
Bowler, P. J. - Pickstone, J. V. The Cambridge History of Science. Vol. 6. The Modern Biological and Earth Sciences. Cambridge, 2009.
-
Doporučená:
Bowler, P. J. - Morus, I. R. Making Modern Science: A Historical Survey. Chicago, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
234
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát klíčové postavy vědy v období od 19. do 20. století a povahu jednotlivých disciplín |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými vědeckými tématy |
popsat problémy, které byly ve vědě řešeny v období od 19. do 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním terminologii vědy 19. do 20. století |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném vědeckém textu z období 19. do 20. století |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín 19. do 20. století |
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu |
reflektovat a diskutovat filozofické základy vědeckých oborů ve vztahu k období 19. do 20. století |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti vědy 19. do 20. století |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti vědy v období 19. do 20. století |
inovativně reflektovat texty autorů 19. do 20. století související s vědeckými tématy |
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek období 19. do 20. století |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|