|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFP / PIR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFP
/
PIR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Podnikavost, inovace a regionální rozvoj
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSP/PIR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student pochopí souvztažnosti mezi podnikavostí, inovacemi a regionálním rozvojem,pozná teoretická východiska a jejich aplikaci především v právní praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Koncept podnikavosti
Podnikavost jako souhrn subjektivních a objektivních podmínek pro podnikání, vnější a vnitřní podnikavost, proces objevování podnikatelských příležitostí a jejich využití v rámci ekonomického systému
2. Podnikání, podnik a podnikatel
Základní pohledy na podnikání - pohled ekonomický, právní, sociologický, psychologický, úloha podnikatele - historický exkurs, základní předpoklady pro podnikání - ekonomické a právní, teorie firmy, moderní teorie firmy - interdisciplinární pohled, využití ekonomie, managementu a marketingu
3. Etické a právní aspekty podniku
Morální rozvoj podniku, Corporate Governance, Teorie participujících skupin (Stakeholders), Společenská odpovědnost podniku (CRP), principy, nástroje a metody etického řízení, pohled práva na podnik (teorie práva, obchodní zákoník)
4. Teorie inovací
Charakteristika inovace, inovační teorie J. A. Schumpetera, moderní teorie inovací, druhy inovací - technické, technologické, řízení, inovace a ekonomický rozvoj
5. Regionální ekonomické systémy
Teorie prostoru v ekonomii, teorie regionálních ekonomických systémů, neoklasické pojetí regionálního rozvoje, polarizační teorie, inovační pojetí regionálního systému
6. Determinanty konkurenceschopnosti regionů
Charakteristika konkurenceschopnosti, Porterův přístup ke konkurenceschopnosti regionů, etapy konkurenceschopného rozvoje, systémy inovací v regionálním rozvoji, regionální systémy inovací.
7. Průmyslové zóny a klastry v regionálním rozvoji
Průmyslové zóna, podnikatelské sítě, klastry v regionálním rozvoji, strategie regionálního rozvoje s využitím klastrů, iniciativy klastrů ve světě
8. Ekonomika územního rozvoje
Území, ekonomika, životní prostředí, prostorové uspořádání měst a městkých regionů, územní rozvoj, trh nemovitostí, vnější zásahy do trhu nemovitostí a územního rozvoje, ekonomika v územním plánování.
9. Prostor a člověk
Role prostorové dimenze ve fyzice, prostor intrapsychických objektů, prostor a orientace, prostor k jednání, řeč a prostor
10. Regionální politika
Definování regionální politiky a jejích účastníků, typy a nástroje regionální politiky, transformace a regionální politika, současné cíle regionální politiky ve vztahu k EU
11. Ekonomický růst a regionální rozvoj v České republice
Ekonomický růst a regiony, vývoj hospodářství ČR a vývoj regionů, integrační procesy a regiony, vyrovnání ekonomické úrovně v regionech, regiony sociálně slabé a regiony ekonomicky zaostalé, strukturální změny, regionálně-strukturální politika v EU
12. Regiony a globalizace
Regiony a globalizace, regiony a zahraniční obchod, regiony a pohyb pracovních sil v mezinárodním srovnání, globální a evropská dimenze migrace, regiony a mezinárodní pohyb kapitálu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy finančního práva a finanční vědy, poznat různé pohledy na podnikavost a podnik |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pochopit souvztažnosti mezi podnikavostí, inovacemi a regionálním rozvojem,pozná teoretická východiska a jejich aplikaci především v právní praxi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět konceptu podnikavosti, poznat různé pohledy na podnikavost a podnik(právní, sociologický, psychologický, etický), chápat souvislost ekonomického růstu a regionálního rozvoje |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vysvětlit pojem inovace, orientovat se v problematice regionálního rozvoje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|