|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / VRS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
VRS1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vybrané regiony světa 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky vybraných regionů Asie a Ameriky se zřetelem k historickým vazbám a globálním souvislostem a představit studentům dané makroregiony na příkladu modelových států.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, v jejichž rámci student bude zpracovávat seminární protokoly do tzv. "žurnálu" dle předem stanovené struktury.
Četba a diskuse nad obsahem tématicky zaměřených článků.
Úspěšné absolvování pololetního testu (nejméně 35% = 3; nejméně 50% = 2; nejméně 80% = 1). Možné jsou celkem 2 pokusy.
Splnění podmínek zápočtového testu (nejméně 66% = 3; nejméně 76% = 2; nejméně 88% = 1). Možné jsou celkem 3 pokusy.
Ústní zkouška, na kterou lze jít až poté, co je úspěšně splněn zápočtový test.
Výsledná známka se bude skládat z pěti komponentů podle váhy.
|
Obsah
|
Asie - vymezení kontinentu, základní fyzicko-geografická a socio-ekonomická regionalizace
Přírodní podmínky (klima, vodstvo, povrch, přírodní rizika)
Demografická charakteristika kontinentu jako celku
Specifika vybraných asijských makroregionů:
Čína I.
historický vývoj země, politické rozdělení;
přehledná charakteristika přírodních podmínek;
Čína II.
etnická, kulturní a náboženská charakteristika;
čínská ekonomika: specifika jejího postavení v rámci globalizovaného světa;
zvláštní administrativní zóny na čínském území;
Indie
historický vývoj země, etnická, kulturní a náboženská charakteristika;
přehledná charakteristika přírodních podmínek;
indická ekonomika: specifika jejího postavení v rámci globalizovaného světa;
Čindie: vzestup asijských mocností
rozdílné předpoklady pro rozvoj obou globálních aktérů;
výzvy pro Indii a Čínu v 21.století;
Jihozápadní Asie (se zaměřením na Turecko)
přehledná charakteristika přírodních podmínek;
ohniska napětí
Turecko (souvislosti vzniku novodobého Turecka; most z Evropy do Asie; Turecko a EU)
Ruská federace
specifika polohy největšího státu světa;
demografická specifika;
postavení Ruska v současném globalizovaném světě
Specifika vybraných amerických makroregionů
USA I.
americké území před a po příchodu Evropanů;
historické souvislosti vzniku USA;
přehledná charakteristika přírodních podmínek;
USA II.
ekonomicko-geografické regiony;
perspektivy a výzvy USA v 21.století;
Kanada
specifika polohy a příčiny ekonomického růstu;
přírodní podmínky;
vliv objevování území na současnou etnickou/jazykovou mapu Kanady;
Brazílie
specifika dynamického růstu největší jihoamerické ekonomiky;
přírodní podmínky;
faktory dalšího budoucího růstu;
Andská Amerika
osidlování;
přehledná charakteristika regionů na konkrétních příkladech;
Specifika jednotlivých makroregionů:
Kanada/Grónsko
USA
nížinná Jižní Amerika (Brazílie/Argentina)
andská Jižní Amerika (Peru/Chile)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rowntree, Lester. Globalization and diversity : geography of a changing world. 4th ed. Upper Saddle River : Pearson, 2013. ISBN 978-0-321-82146-1.
-
Základní:
Daněk, P. a kol. Indie: společnost a hospodářství v transformaci. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7528-3.
-
Základní:
Daněk, P. a kol. Indie: společnost a hospodářství v transformaci. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7528-3.
-
Základní:
Anděl, J., Bičík, I., Bláha, J. Makroregiony světa: nová regionální geografie. Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4273-4.
-
Základní:
Preis, J., Čechurová, M. Rozvojový potenciál států BRICS v 21. století. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-261-0460-5.
-
Základní:
Horálek, Adam; Ptáček, Pavel. Vybraná témata z geografie současné Číny. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6647-2.
-
Rozšiřující:
Vladimír Baar. Decentralizační a dezintegrační procesy v RF. Ostrava, 2005. ISBN 80-7368-141-2.
-
Rozšiřující:
Filipský, Jan. Dějiny Bangladéše, Bhútánu, Malediv, Nepálu, Pákistánu a Šrí Lanky. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
-
Rozšiřující:
Klíma, Jan. Dějiny Brazílie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-261-8.
-
Rozšiřující:
Rovná, Lenka; Jindra, Miroslav. Dějiny Kanady. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-211-1.
-
Rozšiřující:
Tindall, George Brown; Shi, David E.. Dějiny Spojených států amerických. 5., dopl. vyd. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-588-3.
-
Rozšiřující:
Kreiser, Klaus; Neumann, Christoph K.,; Kučera, Petr. Dějiny Turecka. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2010. ISBN 978-80-7422-012-8.
-
Rozšiřující:
Chatterjee, Rupali. Geography of India. New Delhi ; Global Vision Publishing House, 2010. ISBN 978-81-8220-327-3.
-
Rozšiřující:
Blouet, Brian W.; Blouet, Olwyn M. Latin America and the Caribbean : a systematic and regional survey. Hoboken : John Wiley & Sons, 2006. ISBN 0-471-63095-0.
-
Rozšiřující:
Votýpka, Jan. Severní Amerika. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
-
Doporučená:
Acharya, Amitav. Constructing a security community in Southeast Asia : ASEAN and the problem of regional order. 1st ed. London : Routledge, 2001. ISBN 0-415-15763-3.
-
Doporučená:
Geografický místopisný slovník světa. 1. vyd. Praha : Academia, 1993. ISBN 80-200-0445-9.
-
Doporučená:
http://www.demografie.info/?cz_popvyvoj_svet_as=.
-
Doporučená:
Veeck, Gregory. China's geography : globalization and the dynamics of political, economic, and social change. 2nd ed. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 2011. ISBN 978-0-7425-6782-5.
-
Doporučená:
Anděl, J., Bičík, I., Bláha, J. Makroregiony světa: nová regionální geografie. Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4273-4.
-
Doporučená:
Šlachta, Mojmír; Burda, Tomáš; Holeček, Milan. Ohniska napětí ve světě. Praha : Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
-
Doporučená:
Rudolf Fürst a kol. Vzestup Indie a Číny: přichází asijské století?. Praha, 2011. ISBN 978-80-86506-84-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
111
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Pracovat s geografickými zdroji dat. |
Znát základní pojmy z obecné fyzické a humánní geografie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět odbornému textu a nacházet v něm klíčové myšlenky. |
Číst anglický text a orientovat se v něm. |
Použít přehled o zeměpisu Asie a Amerik na úrovni středoškolského učiva. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát přírodní a socioekonomická specifika jednotlivých makroregionů Asie a Ameriky. |
Rozumět hlubší znalosti o modelovém státě/státech a jeho roli ve vybraných makroregionech. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vysvětlit specifické vazby mezi přírodními a socioekonomickými podmínkami makroregionů v souvislosti s historickým vývojem. |
Vysvětlit roli regionu/modelového státu v dnešním globalizovaném světě a jeho perspektivy. |
Porovnat významné regionální aktéry, náležející do skupin BRICS nebo G20. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|