|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / VRS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
VRS2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vybrané regiony světa 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky regionální geografie Afriky, Austrálie, Oceánie, Arktidy a Antarktidy.
Představit studentům ekonomicko-geografická, politická a kulturní specifika dílčích regionů, zasazená do souvislostí.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce v seminářích. Diskuse aktuálních témat, v návaznosti na přednášky.
Příprava a zpracování dílčích úloh na vybrané semináře podle zadaných požadavků.
Písemný zápočtový test - min.70%. Dva opravné termíny.
Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
Regionální geografie Afriky, Austrálie, Oceánie, oceánů a polárních oblastí.
Modelové státy, tj. státy typické pro daný region, státy s velkým přírodním bohatstvím, ekonomicky rychle rostoucí země a státy se specifickými problémy.
Geografická charakteristika a využití polárních oblastí. Hospodářské využití světového oceánu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rowntree; Lewis; Price; Wyckoff. Globalization and Diversity: geography of changing world.
-
Základní:
Anděl, J., Bičík, I., Bláha, J. Makroregiony světa: nová regionální geografie. 2019. ISBN 978-80-246-4273-4.
-
Základní:
Anděl, Jiří; Bičík, Ivan,; Havlíček, Tomáš. Makroregiony světa: regionální geografie pro gymnázia. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2010. ISBN 978-80-86034-78-2.
-
Doporučená:
Skokan, Ladislav; Bursa, Milan,; Peštová, Jana. Geografické tabulky. 1. upravené. Praha : Fortuna, 2008. ISBN 978-7373-018-5.
-
Doporučená:
Geografický místopisný slovník světa. 1. vyd. Praha : Academia, 1993. ISBN 80-200-0445-9.
-
Doporučená:
Janský, Bohumír. Geografie moří a oceánů : Určeno pro posl. přírodovědecké fak. Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-678-1.
-
Doporučená:
http://en.allmetsat.com/climate/africa.php
-
Doporučená:
http://klimadiagramme.de
-
Doporučená:
http://www.census.gov
-
Doporučená:
http://www.fao.org
-
Doporučená:
http://www.prb.org/
-
Doporučená:
http://www.un.org
-
Doporučená:
http://www.who.org
-
Doporučená:
http://www.worldbank.org
-
Doporučená:
http://www.xist.org/earth/
-
Doporučená:
Kronika Země. 2. české vyd. Praha : Fortuna, 1996. ISBN 80-85873-67-2.
-
Doporučená:
Anděl, J., Bičík, I., Bláha, J. Makroregiony světa: nová regionální geografie. 2019. ISBN 978-80-246-4273-4.
-
Doporučená:
National Geographic : Česká republika. Praha : Sanoma Magazines Praha, 2002.
-
Doporučená:
Šindler, Petr; Baar, Vladimír. Regionální geografie světadílů a oceánů : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia pedagog. fakult. Díl 2, část 1., Amerika, Antarktida, oceány. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1989. ISBN 80-7042-015-4.
-
Doporučená:
Šindler, Petr; Baar, Vladimír. Regionální geografie světadílů a oceánů : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia pedagog. fakult. Díl 2, část 2., Amerika, Antarktida, oceány. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1989. ISBN 80-7042-016-2.
-
Doporučená:
Čechurová, Monika; Preis, Jiří. Rozvojový potenciál států BRICS v 21. století. 2014. ISBN 978-80-261-0460-5.
-
Doporučená:
Klímová, Eva. Školní atlas světa. 1. vyd., 1. dotisk. Praha : Kartografie, 2004. ISBN 80-7011-730-3.
-
Doporučená:
Šindler, Petr. Urbanizační procesy v rozvojových zemích. Vyd. 1. Ostrava : Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity, 1999. ISBN 80-7042-778-7.
-
Doporučená:
Kukal, Zdeněk. Základy oceánografie. 2. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0313-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Pracovat s geografickými zdroji dat. |
Znát základní pojmy z obecné fyzické a humánní geografie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět odbornému textu a nacházet v něm klíčové myšlenky. |
Číst anglický odborný text a orientovat se v něm. |
Získat přehled o zeměpisu Afriky, Austrálie, oceánů a polárních oblastí na úrovni středoškolského učiva. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát specifika jednotlivých makroregionů Afriky, Austrálie, Oceánie a polárních oblastí. |
Získat hlubší znalosti o modelovém státě/státech a jeho roli ve vybraných makroregionech. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vysvětlit specifické vazby mezi přírodními a socioekonomickými podmínkami makroregionů v souvislosti s historickým vývojem. |
Vysvětlit roli regionu/modelového státu v dnešním globalizovaném světě a jeho perspektivy. |
Porovnat významné regionální aktéry, náležející do skupin BRICS nebo G20. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
|
|
|
|