|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGM / FGE1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGM
/
FGE1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fyzikální geodézie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem tohoto předmětu je získání znalostí v oblasti teoretických základů geodézie. Jedná se o matematické a fyzikální metody a postupy používané v geodézii pro popis a reprezentaci tíhového pole planetárních těles. Absolventi předmětu získají vědomosti nutné pro pochopení významu studia globálních geometrických a fyzikálních vlastností Země, jejich časových variací, pro zeměměřickou praxi lokálního či regionálního rozsahu.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti se aktivně ůčastní všech přednášek a cvičení. Bude hodnoceno správné a včasné odevzdání všech písemných zpráv s výsledky úloh zadaných v rámci cvičení. Během semestru budou přezkoušeny znalosti studentů pomocí krátkého písemného testu. Na závěr semestru studenti napíší písemnou zkoušku. Studentům, kteří odevzdali včas všechny písemné zprávy bez závažných nedostatků, bude udělen zápočet. Studenti s uděleným zápočtem, napsaným testem a písemnou zkouškou budou ústně přezkoušeni během zkouškového období.
|
Obsah
|
1. Geodézie - definice, náplň, historie, mezinárodní organizace, instituce a literatura.
2. Souřadnicové systémy používané v předmětu FGE1.
3. Definice pole, diferenciální operátory a tenzory.
4. Ortogonální systémy v problémech modelování gravitačních polí planetárních těles.
5. Řešení Laplaceovy rovnice.
6. Vybrané kapitoly z teorie potenciálu.
7. Rozvoj gravitačního potenciálu do řady harmonických funkcí.
8. Skutečné tíhové pole a jeho geometrie.
9. Normální a poruchové tíhové pole.
10. Gravimetrie a výšky používané v geodézii.
11. Vnější okrajové úlohy teorie potenciálu a jiné integrální transformace.
12. Praktické aspekty numerického výpočtu veličin poruchového tíhového pole pomocí integrálních transformací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Michal Šprlák, PhD. ,
-
Přednášející:
Prof. Ing. Pavel Novák, PhD (100%),
Doc. Ing. Michal Šprlák, PhD. (100%),
-
Cvičící:
Bc. Jiří Belinger (100%),
Prof. Ing. Pavel Novák, PhD (100%),
Doc. Ing. Michal Šprlák, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Torge, Wolfgang; Müller, Jürgen. Geodesy. 4th ed. Berlin : de Gruyter, 2012. ISBN 978-3-11-020718-7.
-
Doporučená:
Torge, W. Gravimetry. Berlin, New York, 1989.
-
Doporučená:
Abramowitz, Milton; Stegun, Irene A. Handbook of mathematical functions : with formulas, graphs, and mathematical tables. New York : Dover Publications, 1972. ISBN 0-486-61272-4.
-
Doporučená:
Novák, Pavel; Pitoňák, Martin; Šprlák, Michal; Tenzer, Robert. Higher-order gravitational potential gradients for geoscientific applications. Earth-Science Reviews ISSN 0012-8252 Vol. 198 (201. 2019.
-
Doporučená:
Novák, Pavel; Šprlák, Michal; Tenzer, Robert; Pitoňák, Martin. Integral formulas for transformation of potential field parameters in geosciences. Earth-Science Reviews ISSN 0012-8252 Vol. 164 (201. 2017.
-
Doporučená:
Hotine M. Mathematical Geodesy. Washington, 1969.
-
Doporučená:
Hofmann-Wellenhof, Bernhard; Moritz, Helmut. Physical geodesy. 1st ed. Wien : SpringerWienNewYork, 2005. ISBN 3-211-23584-1.
-
Doporučená:
Heiskanen W. A., Moritz H. Physical Geodesy. San Francisco, 1967.
-
Doporučená:
Hobson, Ernest William. The theory of spherical and ellipsoidal harmonics. First paperback edition. 2011. ISBN 978-1-107-60511-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základy zeměměřictví |
vysvětlit základy vyrovnávacího počtu |
vysvětlit základy algebry |
vysvětlit základy matematické analýzy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
programovat (na úrovni začátečníků) |
vytvořit graf anebo mapu |
interpretovat výsledky a jejich nejistoty |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišovat veličiny tíhového pole |
chápat fyzikální vlasnosti tíhového pole |
rozlišovat metody modelování gravitačního pole |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky aplikovat metody modelování gravitačního pole |
prakticky zpracovat měření gravitačního pole |
prakticky zpočítat lokální model gravitačního pole |
prakticky zpočítat globální model gravitačního pole |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|