|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / BASTL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
BASTL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Syntax a textová lingvistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Syntax a textová lingvistika pro bavorská studia
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je prohloubit znalosti německé větné skladby, které studenti získali v bakalářském studiu, a zasadit je do paradigmat tradiční gramatiky, valenční gramatiky a generativní syntaxe. Pozornost je věnována obtížnějším syntaktickým jevům německého jazyka, rovněž i některým specifikům němčiny v jihoněmeckém prostoru. Výuka se zaměřuje jak na teorii syntaktických struktur a textové lingvistiky (mj. vlastnosti textu, pojmy textové lingvistiky, realizace a modifikace syntaktických konstrukcí v textu), tak na procvičování jevů, které se vyskytují v konkrétních textech z jihoněmecké oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška: písemná a ústní část
|
Obsah
|
Větná topologie
Funkční větná perspektiva, téma a réma
Verbonominální vazby ve větné skladbě
Infinitivní a participiální konstrukce
Slovosledné aspekty parataxe, hypotaxe, parenteze a větné periody
Větný rámec a jeho porušování
Syntaktická specifika němčiny v jihoněmeckém prostoru rekce, reflexivnost, zápor, užití časových rovin
Vlastnosti textu kritéria textuality, explicitní a implicitní koherence, koheze, koreference, deixe
Sémantika textu sémantická makrostruktura a mikrostruktura, sémantické jádro, generalizace, integrace, abstrakce, relevance, salience a její funkce
Intertextualita a intertextovost
Pragmatika textu persvazivní strategie, persvazivní potenciál textů z jihoněmecké oblasti
Realizace a modifikace syntaktických konstrukcí v textech z jihoněmecké oblasti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím je k dispozici kurz v CW se všemi podstatnými informacemi a detaily. Doplňkově jsou využívány online konzultace a další nástroje přes Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Altmann, Hans; Hahnemann, Suzan. Prüfungswissen Syntax : Arbeitstechniken, Klausurfragen, Lösungen. 4., durchgesehene Auflage. 2010. ISBN 978-3-8252-3320-4.
-
Doporučená:
Vater, H. Einführung in die Textlinguistik.. München: Wilhelm Fink Verlag, 1994.
-
Doporučená:
Graefen, Liedke. Germanistische Sprachwissenschaft. Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.. Tübingen, 2008. ISBN 382528381X.
-
Doporučená:
Altmann, Hahnemann. Prüfungswissen Syntax. Göttingen, 2010. ISBN 978-3-8252-3320-4.
-
Doporučená:
Hall K., Scheiner B. Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-00-7448-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
v souvislostech chápat strukturu německé věty |
podrobně popsat německou větu |
porovnat strukturu německé věty kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé druhy výpovědí, vět a větných struktur v němčině |
teoreticky popisovat jednotlivé syntaktické jevy |
cíleně ověřovat své závěry ohledně struktury německé věty v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět syntaktickou analýzu německé věty |
vytvářet gramaticky korektní německé věty |
aplikovat znalosti struktury německé věty při utváření vlastních projevů v německém jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě německých vět |
převádět obousměrně větné struktury české a německé |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vlastnosti textu |
vysvětlit pojmy textové lingvistiky |
teoreticky vysvětlit syntaktické jevy specifické pro jihoněmeckou jazykovou oblast |
teoreticky vysvětlit vlivy jihoněmecké jazykové oblasti v rovině stylistické |
cíleně ověřovat své závěry ohledně syntaxe a struktury textu v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat poznatky syntaktických struktur při analýze textů |
aplikovat poznatky z oblasti textové lingvistiky při analýze textů |
realizovat a modifikovat syntaktické konstrukce textu |
identifikovat v textech specifika jihoněmecké jazykové oblasti v rovině syntaktické |
identifikovat v textech specifika jihoněmecké jazykové oblasti v rovině stylistické |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|