|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / LEN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
LEN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Lexikologie němčiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAG/LEN
|
Vyloučené předměty
|
KAG/LN
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními pojmy lexikologie a hlavními principy procesů, které vedou ke změnám slovní zásoby. Podat přehled o nejdůležitějších etapách vývoje slovní zásoby němčiny se zdůrazněním role jazyka jako kulturního odkazu. Zvláštní pozornost bude věnována kontaktu němčiny s češtinou, angličtinou a francouzštinou v kulturně historickém kontextu.
Kurz je veden v německém jazyce na úrovni B1 - B2.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška: písemná a ústní.
|
Obsah
|
1. Úvod: Lexikologie versus lexikografie. Typy slovníků.
2. Problémy definice slova. Motivace k tvoření slov (základy)
3. Problematika polysémie. Postavení cizích slov ve slovní zásobě.
4. Pokusy o uspořádání německé slovní zásoby (podle Dornseiffa)
5. Možnosti a problémy sémaziologie, nauky o významu slov (podle Weisgerbera)
6. Lexikologie a psychologie. Představení konceptu "Slova a věci".
7. Onomaziologie a sémaziologie
8. Onomatopoie. Významy slov a jejich kontext.
9. Německá slovní zásoba v Rakousku. Německá slovní zásoba ve Švýcarsku.
10. Význam - Pojem - Věcné znalosti.
11. Představení konceptu různých etymologických slovníků.
12.Neologismy. Zánik slov.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Andrea Königsmarková, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Šíp, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Andrea Königsmarková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Krucká (100%),
Mgr. Martin Šíp, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Schippan, Thea. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache : [Studienbuch]. Tübingen : M. Niemeyer Verl., 1992. ISBN 3-484-73002-1.
-
Základní:
Čermák, F.; Blatná, R. Manuál lexikografie. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-23-7.
-
Doporučená:
DORNSEIFF, Franz. Der deutsche Wortschatz. Berlin, New York.
-
Doporučená:
MAURER, Friedrich; RUPP, Heinz (Hrsg.). Deutsche Wortgeschichte, Bd. 2, Grundriß der Germanischen Philologie, Bd. 17/II. Berlin, New York : de Gruyter, 1974.
-
Doporučená:
Lutzeier P. R. Lexikologie. Stauffenburg-Verlag, Tübingen, 1995.
-
Doporučená:
Schippan, T. Lexikologie der dt. Gegenwartssprache. Niemeyer, Tuebingen, 1992.
-
Doporučená:
Sisák, Ladislav. Súčasný nemecký jazyk : Seminar zur deutschen Lexikologie und Stilistik. Košice : Univerzita P.J.Šafárika, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní pojmy z oblasti slovotvorby |
vyjmenovat základní lexikografické příručky (česko-německé překladové slovníky, německé výkladové slovníky) |
vyjmenovat hlavní oblasti lexikologie |
orientovat se v hlavních etapách historického vývoje slovní zásoby |
orientovat se v hlavních etapách historického vývoje kontaktů mezi češtinou a němčinou |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému projevu z oblasti lexikologie, lexikografie, slovotvorby v němčině na úrovni B1/B2 dle SERR |
pochopit sdělení odborného textu z oblasti lexikologie, lexikografie, slovotvorby v němčině a shrnout jeho hlavní myšlenku |
orientovat se v základních česko-německých lexikografických příručkách (zejm. překladových slovnících) a využívat je při studiu |
porozumět struktuře slovníkového hesla, hesla v encyklopedii |
vnímat odraz vzájemných kontaktů češtiny a němčiny ve slovní zásobě, jíž disponuje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v názvosloví z oblasti lexikologie, lexikografie a slovotvorby |
vysvětlit základní lexikologické pojmy |
orientovat se v hlavních principech procesů, které vedou k proměnám slovní zásoby. |
podat přehled o nejdůležitějších etapách vývoje slovní zásoby němčiny |
charakterizovat lexikologii jako jazykovědnou disciplínu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zasazovat poznatky z oblasti lexikologie do širšího kontextu jazyka i kulturního odkazu |
sledovat a identifikovat jazykové kontakty němčiny s dalšími indoevropskými jazyky |
sledovat a identifikovat jazykové kontakty mezi němčinou a češtinou jako jazyky sousedních zemí |
aplikovat teoretické poznatky při cíleném osvojování a rozšiřování slovní zásoby v němčině |
aktivně a poučeně využívat lexikografické příručky (výkladové slovníky, překladové slovníky) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|