|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / OT1R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
OT1R
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Odborný text v ruštině 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/OT1R
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem semináře je naučit studenty práci s odbornými texty prostřednictvím detailní analýzy různých druhů textů především ekonomického a komerčního zaměření.
|
Požadavky na studenta
|
1.Pravidelné plnění průběžně zadávaných úkolů k odbornému textu. Jejich zpracování bude mít jak
ústní, tak i písemnou podobu.
2.Závěrečný zápočtový test s limitem úspěšnosti 70%. K závěrečnému testu budou připuštěni pouze
studenti, kteří splní všechny zadané samostatné úkoly.
|
Obsah
|
Studenti budou seznámeni s pojmem odborný text, s typologií odborných textů a s jejich funkcí. Prostřednictvím rozboru autentických textů budou charakterizována specifika ruských odborných textů v rovině lexikální, morfologické, syntaktické a stylistické. Pozornost je rovněž věnována extralingvistickým atributům odborného textu. Studenti budou obeznámeni s hlavními zásadami studia odborných textů a osvojí si metody jejich aktivního a efektivního čtení. Dílčím cílem je prohloubení odborné slovní zásoby. Seminář je veden v ruském jazyce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a detaily. Doplňkově jsou využívány online konzultace (Google Meet, Zoom) a další nástroje (Google Classroom).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lepilová, Květuše. K cizojazyčné řečové komunikaci ve sféře podnikání. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-676-4.
-
Základní:
ROZENTAL´, Ditmar El´jaševič et al. Sovremennyj russkij jazyk.. Moskva: Ajris Press, 2008. ISBN 978-5-8112-3255-0.
-
Doporučená:
GROMOVÁ, Edita; HRDLIČKA, Milan; VILÍMEK, Vítězslav. Antologie teorie odborného překladu. Výběr z prací českých a slovenských autorů.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-801-1.
-
Doporučená:
Vysloužilová, Eva. Cvičebnice překladatelství a tlumočnictví pro ruštináře. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1993. ISBN 80-7067-323-0.
-
Doporučená:
PRESOVÁ, Silvie; PAZDERSKÝ, Michal; ŠKYŘÍK, Petr. Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce? 1. část. Jak efektivně číst odborné texty.. Brno, 2007.
-
Doporučená:
NAVRÁTILOVÁ, Daniela. Odborná ruština pro řešení VaV projektů se zaměřením na specifické lexikální, gramatické a stylistické výrazové prostředky.. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-43-4.
-
Doporučená:
VAVREČKA, Mojmír; HRDLIČKA, Milan; RUDINCOVÁ, Blažena. Rusko-český slovník pro hospodářskou sféru. Praha: Centr Evropy, 1999. ISBN 40-802758-1-8.
-
Doporučená:
KOROSTENSKI, Jiří. Russko-češskij slovaŕ dlja delovoj sfery. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1996. ISBN 80-704-0165-6.
-
Doporučená:
ČECHOVÁ, Marie. Současná stylistika. Praha: Lidové noviny, 2008. ISBN 978-807-1069-614.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat morfologický systém ruštiny |
popsat specifika ruské syntaxe |
vyjmenovat zdroje obohacování slovní zásoby |
stručně charakterizovat odborný funkční styl |
orientovat se v základní terminologii potřebné k lingvistické analýze textu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B1/B2 |
globálně porozumět rusky psanému odbornému textu |
shrnout a vlastními slovy postihnout základní sdělení rusky psaného odborného textu |
sestavit přehled klíčových pojmů konkrétního rusky psaného odborného textu |
aplikovat znalosti z oblasti ruské morfologie a syntaxe při analýze rusky psaných textů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
teoreticky vysvětlit lingvistické atributy odborného textu |
teoreticky vysvětlit extralingvistické atributy odborného textu |
identifikovat lingvistické i extralingvistické atributy odborného textu v ruštině |
podrobně charakterizovat odborný funkční styl |
vysvětlit základní lingvistické termíny potřebné k analýze odborného textu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
číst a chápat v souvislostech rusky psané odborné texty (úrovně odpovídající B2 dle SERR) |
porozumět odbornému textu ve všech jeho nuancích |
rozlišovat mezi jednotlivými druhy stylů odborného textu na konkrétních příkladech rusky psaných textů |
aplikovat znalosti z oblasti ruské morfologie a syntaxe při analýze rusky psaných odborných textů |
samostatně vytvořit text odborného charakteru v ruštině (včetně tvorby prezentace, grafů ap.) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|