|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / PL2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
PL2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Polština 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/PL2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Praktická jazyková cvičení pro mírně pokročilé a úvod do znalostí o současném Polsku. Jazykový kurz komunikativní formou připraví studenty na zvládnutí důležitých komunikačních situací v cizí zemi. Pokročí v poznávání gramatických základů polštiny a naváže na předchozí osvojování si základní slovní zásoby, se zvláštním přihlédnutím ke specifikům polsko-české jazykové situace.
Cílem seminářů bude popsat a procvičit základy polského jazyka, jeho fonetického a gramatického systému a pravidel pravopis, které si student osvojil v rámci předchozího kurzu PL1. Student se naučí číst a psát složitější diktáty v polštině, porozumět významu slov, jednotlivým spojením a gramatické výstavbě delších vět. Slovní zásoba bude zaměřena na oblast společenského života, cestování, historie apod. Celkové bude kladen důraz na komunikaci tak, aby byl student schopen běžně komunikovat a konverzovat.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžná příprava na semináře, prezentace diskusních
příspěvků k tematickým okruhům z reálií Polska; zápočet: jazykový test + esej (rozsah mezi 10-20 normostranami) reflektující vybraný aspekt polské kultury, historie či společensko-politické situace.
Student čte pravidelně zadané texty v cizím jazyce a zpracová v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím.
|
Obsah
|
Gramatická část:
genitiv sg. + náležité předložky; řadové číslovky; další tvary modálních sloves; akuzativ sg. + náležité předložky; nominativ pl.; tvoření příslovcí; slovesa dokonavá - nedokonavá; minulý čas sloves; skloňování osobních zájmen; budoucí čas sloves; dativ sg.; forma mít rád
Lexikální část:
zařizujeme si pokoj, byt; čas, kalendář, roční doby; nakupování - potraviny, obchody; objednáváme si v restauraci; vaříme; volný čas a koníčky
Reálie:
1. Devadesátá léta: fenomén pádu komunismu a přebírání moci opozicí; proměny ve společnosti (rodina, sociální otázky, lidská práva); změny v hospodářství, trh; nová situace kultury, vědy; školství; politický systém státu
2. Významná díla a osobnosti polské kultury: literatura (znají Češi polskou literaturu?); divadlo (novátorská pojetí divadelnictví); klasická hudba (skladatelské osobnosti i interpreti); film (především "nová vlna" polského filmu)
3. Témata k diskusi: katolická církev a její projevy ve společnosti; "mýtus" Solidarity; nacionalismus a otázka menšin; Polsko v Evropě a východní "kresy" apod.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tarajło-Lipowska, Zofia. Mówie po polsku = Učebnice polštiny. Wyd. 2. Warszawa : Wiezda Powszechna, 2004. ISBN 83-214-1316-1.
-
Základní:
DAVIES, N. Polsko. Dějiny národa ve středu Evropy. Praha, 2003.
-
Základní:
GAŁYGA D. ten język polski!. Ćwiczenia komunikacyjne dla grup początkowych. Kraków, 2002.
-
Rozšiřující:
Křen, Jan. Dvě století střední Evropy. Praha : Argo, 2005. ISBN 80-7203-612-2.
-
Rozšiřující:
BĄK, P. Gramatyka języka polskiego. Warszawa, 1995.
-
Rozšiřující:
CZARNIECKA - RODZIK Z. Gramatyka języka polskiego w ćwiczeniach. Warszawa, 1999.
-
Rozšiřující:
DABERT, D. Kino moralnego niepokoju: wokół wybranych problemów poetyki i etyki. Poznań, 2003.
-
Rozšiřující:
Literatura polska 20. wieku. Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa, 2003.
-
Rozšiřující:
KUROŃ, J. - ŻAKOWSKI, J. PRL dla początkujących. Wrocław, 1995.
-
Rozšiřující:
Blaive, Muriel. Promarněná příležitost : Československo a rok 1956. Vyd. 1. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-053-2.
-
Rozšiřující:
Paczkowski, Andrzej. Půl století dějin Polska 1939-1989. Vyd. 1. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0737-7.
-
Rozšiřující:
MICHNIK, A. Sokratův stín. Bratislava - Brno, 1998.
-
Rozšiřující:
FIUT, A. V Evropě, čili. 0lomouc, 2001.
-
Doporučená:
ORŁOŚ, T. Z. a kol. Czesko-polski słownik zdradliwych wyrazów i pułapek frazeologicznych. Kraków, 2003.
-
Doporučená:
Kubát, Michal. Demokracie v Polsku : politický systém Polské republiky (1989-2005). Vyd. 1. Praha : Slon, 2005. ISBN 80-86429-46-6.
-
Doporučená:
GAWDZIK, W. Gramatyka i ortografia na wesoło. Warszawa, 1990.
-
Doporučená:
BARTNICKA, B. - SATKIEWICZ, H. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Warszawa, 1990.
-
Doporučená:
LEDERER, J. Mé Polsko. 200 let boje proti cizí nadvládě. Köln, 1982.
-
Doporučená:
POSLEDNÍ, P. Polské literární symboly. Hradec Králové, 2003.
-
Doporučená:
Oliva, Karel. Polsko-český slovník = Słownik polsko-czeski. I, A-Ó. Vyd. 2. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0728-8.
-
Doporučená:
SIATKOWSKI, J. - BASAJ, M. Słownik czesko-polski. Warszawa, 2002.
-
Doporučená:
Spór o Polskę. Wybór tekstów prasowych. Warszawa, 2000.
-
Doporučená:
Vykoukal, Jiří; Litera, Bohuslav; Tejchman, Miroslav. Východ : vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-85983-82-6.
-
Doporučená:
BEŠTA, T. Základy polské mluvnice. Praha, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
29
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kSJ/PL1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po absolvování předmětu budou studenti schopni zvládnout a používat rozšířenou slovní zásobu a využívat ji při běžných komunikačních situacích. Student bude ovládat také gramatické základy polštiny a umožní osvojení si rozšířené slovní zásoby, se zvláštním přihlédnutím ke specifikům polsko-české jazykové situace. Student tak bude schopen ovládat základní fráze při představování, nakupování nebo společenských situacích. Student tak bude po absolvování kurzu rozumět specifikům polské historie, znát základní informace o Polsku a polském jazyce. Základním výstupem kurzu však bude to, že je student schopen běžné komunikace v polském jazyce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|