|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RUR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RUR1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ruské reálie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/RUR1
|
Vyloučené předměty
|
KSJ/REA1R
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky seznamují posluchače s geografickou, politickou, demografickou a správně - administrativní charakteristikou Ruské federace. Posluchači studují dějinný i kulturní vývoj Ruska podle chronologického plánu.
Budou představeny jednotlivé etapy historie Ruska od nejstarších dob do současnosti. Posluchači budou seznámeni s přelomovými událostmi, s významnými osobnostmi, duchovními proudy v ruské společnosti a specifiky vývoje ruské kultury. Pozornost bude zaměřena na kulturně historické tradice ruského státu a na jejich začlenění do širších kulturně civilizačních souvislostí. Pojednáno bude o vzájemných česko-ruských vztazích.
Přednášky i semináře jsou vedeny v ruštině. Semináře se soustřeďují na práci s autentickými textovými materiály, které souvisejí s probíranými tématy, blíže je představují a konkrétněji ilustrují, rozšiřují slovní zásobu a rozvíjejí řečové dovednosti studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Závěrečný zápočtový test, průběžná příprava na semináři.
|
Obsah
|
Témata jednotlivých přednášek a seminářů jsou: geografie - poloha, rozloha, hranice, horstvo a vodstvo, klima, přírodní pásma, nerostné suroviny, ekologie, doprava, obyvatelstvo, regiony RF, život ve městě a na vesnici, politický systém, státní symboly, současní politici, národní povaha, způsob života a zvyky, folklór, národní symbolika, svátky, pravoslaví, národní kuchyně, Sankt-Peterburg, Moskva, Rusko jako velmoc, jeho postavení v dnešním světě a členství v mezinárodních organizacích, ekonomika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Andrea Königsmarková, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Andrea Königsmarková, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Fozikoš, A., Reiterová, T. Reálie rusky mluvících zemí. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 1998. ISBN 80-85784-76-9..
-
Doporučená:
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. 5., rozš. vyd. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-613-2.
-
Doporučená:
Aksenová, M. Enciklopedija dlja detej. Rossija : Priroda, naselenije, ekonomika. Moskva : Avanta, 1998.
-
Doporučená:
ŠIMÁNEK, L. Rusko - země plná překvapení. Nakladatelství ACTION-PRESS, Pardubice, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
29
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
obecně charakterizovat rusky mluvící země se zaměřením na Rusko z hlediska kulturního a jazykového |
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí |
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů |
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruském jazyce na úrovni B1 dle SERR |
vést diskusi a argumentovat v ruštině |
porozumět psanému projevu v ruštině na téma z oblasti reálií rusky mluvících zemí na úrovni B1 dle SERR |
porozumět přednášce, referátu prezentaci v ruštině k tématu z oblasti reálií rusky mluvících zemí na úrovni B1 dle SERR |
shrnout mluvený a psaný text, vybrat a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat specifika regionů ruské (příp. východoslovanské) jazykové oblasti |
objasnit hlavní oblasti česko-ruských vztahů a kontaktů |
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury a historie rusky mluvících zemí |
charakterizovat jazyková specifika východoslovanského areálu se zaměřením na Rusko |
postihnout historické proměny česko-ruských vztahů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat nad texty a projevy z oblasti reálií rusky mluvících zemí v ruštině na úrovni B1 dle SERR a vyšší |
analyzovat texty a problémy z tematické oblasti reálií rusky mluvících zemí |
zasazovat konkrétní odborný problém z tematické oblasti reálií rusky mluvících zemí do širšího (evropského) kontextu |
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění Ruska a dalších zemí východoslovanského areálu, vést o nich zasvěcenou diskusi v ruském jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor |
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti česko-ruských vztahů, vést o nich zasvěcenou diskusi v ruském jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|