|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / SLIT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
SLIT
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Starší německá literatura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem semináře je seznámit studující s německy psanou literaturou od středověku do 18. století, to znamená zaměřit se zejména na epochy, které nebyly probírány v rámci povinných literárních seminářů v prvním ročníku studia bakalářského studia. Studující budou v rámci semináře interpretovat pasáže z vybraných textů daných epoch. Zejména v případě náročných starých textů se s látkami seznámí pomocí analýzy jejich recepce v novějších literárních dílech, filmu apod.
|
Požadavky na studenta
|
ústní referát na zadané téma, test na konci semestru
|
Obsah
|
úvod do starší německé literatury
periodizace německy psané literatury nejstarších období
německá středověká literatura: raný středověk
německá středověká literatura: vrcholný středověk (epika)
německá středověká literatura: vrcholný středověk (lyrika)
německá středověká literatura: pozdní středověk
německy psaná středověká literatura v Čechách
německá literatura období renesance, humanismu a reformace
barokní německá literatury
německá literatura v době osvícenství
inspirace a vlivy v souvislosti se starší německy psanou literaturou
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bahr, Ehrhard,; Bäuml, Franz H.,; Gaede, Friedrich,; Hillen, Gerd. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 1, Od středověku po baroko. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0642-9.
-
Základní:
Bahr, Ehrhard,; Köpke, Wulf,; Peter, Klaus,; Seeba, Heinrich C. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1017-5.
-
Základní:
Beutin, Wolfgang. Deutsche Literaturgeschichte : von den Anfängen bis zur Gegenwart : mit 400 Abbildungen. 4., überarbeitete Aufl. Stuttgart : Metzler, 1992. ISBN 3-476-00776-6.
-
Rozšiřující:
Kvapil, Jan. Čítanka německé barokní literatury z českých zemí = Anthologie der deutschen Barockliteratur aus böhmischen Ländern. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-363-4.
-
Doporučená:
Frenzel, Herbert A. Daten deutscher Dichtung : chronologischer Abriss der deutschen Literaturgeschichte. Band 1, Von den Anfängen bis zum Jungen Deutschland.
-
Doporučená:
Baumann,B., Oberle,B.. Deutsche Literatur in Epochen. Max Hueber Verlag Ismaning, 2000.
-
Doporučená:
Rothmann, Kurt. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. 19., erw. Aufl. Stuttgart : Philipp Reclam jun., 2009. ISBN 978-3-15-017676-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
jmenovat hlavní evropské literární směry |
stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele |
stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur |
jmenovat hlavní osobnosti německy psané literatury |
jmenovat významná díla německy psané literatury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v němčině na úrovni B2 |
porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v němčině |
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v němčině |
prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů starší německy psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění německy mluvících zemí od středověku po 18. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury německy mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti starší německy psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla starší německy psané literatury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v ukázkách uměleckých děl umění německy mluvících zemí starších období identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
analyzovat ukázky literárních děl starší německy psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech novější německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika jednotlivých epoch starší německy psané literatury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|