|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / STR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
STR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Stylistika ruštiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/STYLR
|
Vyloučené předměty
|
KAJ/STYLR a UAJ/STYLR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznamuje studenty s předmětem této jazykovědné disciplíny, se základními pojmy a kategoriemi. Budou charakterizovány jednotlivé jazykové styly, slohové rozvrstvení a využití jazykových prostředků. Studenti budou obeznámeni s pojmy stylistická norma, stylistická varianta, stylistická chyba. Bude pojednáno o stylistických funkcích synonym, homonym, antonym a rovněž o žánrové různorodosti jednotlivých funkčních stylů.Zvýšená pozornost bude věnována komparativním hlediskům ruského a českého odborného vyjadřování. Kurz je koncipován jako jedna hodina přednášky a jedna hodina cvičení. Na cvičeních budou studenti řešit praktické úkoly a zadání vycházející z teoretického základu probíraného na přednáškách. Kurz je veden v ruském jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je ukončen kombinovanou zkouškou. Podmínky ke zkoušce:
1. Aktivní účast na cvičeních.
2. Písemný test ve 13. týdnu (splnit na 70%)
3. Při zkoušce se vyžadují teoretické znalosti a schopnost jejich využití při stylistickém
rozboru zadaných textů.
|
Obsah
|
1.týden
Úvod do kurzu.
Předmět stylistiky. Základní pojmy a kategorie.
Funkční styly.
2.týden
Stylistické rozvrstvení slovní zásoby ruského jazyka.
Stylistické zabarvení. Emocionálně-expresivní zabarvení.
3.týden
Administrativní styl.
4.týden
Publicistický styl.
Umělecký styl.
5.týden
Styl prostě sdělovací.
6.týden
Odborný styl a jeho podstyly.
7.týden
Odlišné rysy ruského odborného stylu v porovnání s českým.
8.týden
Stylistické funkce synonym.
Synonymie lexikální a morfologická..
9.týden
Synonymie slovotvorná a syntaktická.
10.týden
Stylistické funkce antonym a homonym.
11.týden
Aktuální členění větné.
12.týden
Stylistické funkce různých typů vět.
13.týden
Slohové postupy, metody a žánry.
Stylistické figury.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Graudina, L. K.; Širjajev, Je. N. Kul'tura russkoj reči : učebnik dlja vuzov. Moskva : Norma, 2004. ISBN 5-89123-186-7.
-
Základní:
Golub, Irina. Stilistika russkogo jazyka. 3-e izd. Moskva : Ajris press, 2001. ISBN 5-7836-0360-0.
-
Rozšiřující:
Rozentaľ, D.E., Golub, I.B, Telenkova, M.A.. Sovremennyj ruskij jazyk. Moskva: Ajris Press, 2002.
-
Doporučená:
http://dic.academic.ru/
-
Doporučená:
http://www.gramma.ru
-
Doporučená:
http://www.gramota.ru
-
Doporučená:
http://www.philology.ru
-
Doporučená:
http://www.slovari.ru
-
Doporučená:
Svincova, I. Ju. Kul´tura russkoj reči i praktičeskaja stilistika russkogo jazyka. Hradec Králové, 2004. ISBN 80-7041-378-6.
-
Doporučená:
Spiridonov, V. M. Příručka stylistiky ruského jazyka. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Kozhina, M.N. Razvitije naučnou stilja v aspekte funkcionirovanija jazykových jedinic različnych urovnej. Perm, 1994.
-
Doporučená:
Zemskij, Andrej Michajlovič; Krjučkov, Sergej Jefimovič; Svetlajev, Michail Vasiľjevič; Vinogradov, V. V. Russkij jazyk v dvuch časťjach. Časť 1, Leksikologija, stilistika i kuľtura reči, fonětika, morfologija. 13-e izdanije. Moskva : Akademija, 2000. ISBN 5-7695-0460-9.
-
Doporučená:
Lopatin, V. V.; Lopatina, L. E. Russkij tolkovyj slovar' = Einsprachiges Lernwörterbuch Russisch. 5. Aufl. Berlin : Langenscheidt, 1998. ISBN 3-468-49022-4.
-
Doporučená:
Rozentaľ, D.E., Golub, I.B. Sekrety stilistiki. Moskva: Ajris Press, 2001. ISBN 5-7836-0013-X.
-
Doporučená:
Rozentaľ, D.E. Spravočnik po russkomu jazyku. Praktičeskaja stilistika. Moskva: Oniks 21 vek., 2004.
-
Doporučená:
Bajkova, L., Skácel, J. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka. Posobije dlja. Ostrava, 1994.
-
Doporučená:
Solganik,G.J. Stilistika teksta. 3-e izd. Moskva, 2007. ISBN 9785893490084.
-
Doporučená:
Matvejeva, T.V. Učebnyj slovaŕ: russkij jazyk, kultura reči, stilistika, rétorika. Moskva: Flinta, 2003. ISBN 5-89349-381-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
47
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
31
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
jmenovat funkční styly |
teoreticky rozlišit základní rysy funkčních stylů |
popsat morfologický systém ruského jazyka |
popsat strukturu ruské věty a porovnat ji s větou českou |
charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby |
teoreticky rozlišit základní znaky mluveného a psaného projevu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B2 dle SERR |
přiřadit rusky psaný text s typickými znaky určitého funkčního stylu správně k danému funkčnímu stylu |
porozumět rusky psanému či pronesenému výkladu z oblasti stylistiky |
korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů v ruštině a důležité informace, které podávají |
porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu v ruštině a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
teoreticky rozlišit jednotlivé styly v ruském jazyce |
podrobně charakterizovat jednotlivé styly v ruském jazyce |
bezpečně identifikovat prvky jednotlivých stylů v ruském jazyce |
popsat termíny z oblasti stylistiky |
porovnat stylistickou terminologii v českém a ruském jazyce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
stylisticky interpretovat rusky psané texty |
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při analýze rusky psaných textů různých funkčních stylů |
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při vlastní produkci textů různých funkčních stylů v ruštině |
korigovat svůj psaný i mluvený projev v ruštině na základě aplikace svých znalostí z oblasti stylistiky |
stylisticky analyzovat psané i mluvené projevy v ruštině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|