|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / VSNJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
VSNJ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývoj spisovné němčiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům hlavní vývojové fáze spisovné němčiny, rozvinout jejich kompetence pro porozumění a interpretaci projevů z různých historických období. Program předmětu by měl studenty vést k pochopení současného spisovného jazyka i rozvrstvení jeho dialektů jako výsledku složitého jazykového vývoje.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, kombinovaná zkouška: písemná a ústní část
|
Obsah
|
Němčina jako jazyk germánský
Althochdeutsch (hláskosloví, morfologie, slovní zásoba)
Mittelhochdeutsch (hláskosloví, morfologie, slovní zásoba)
Martin Luther a překlad Bible do německého jazyka
Fühneuhochdeutsch (hláskosloví, morfologie, slovní zásoba)
Neuhochdeutsch (hláskosloví, morfologie, slovní zásoba)
Hnutí na obranu němčiny v období baroka, klasicismu a romantismu
Vývojové tendence v němčině 20. století
Vývojové tendence v současné spisovné němčině
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brundin, Gudrun. Kleine deutsche Sprachgeschichte. München : Wilhelm Fink, 2004. ISBN 3825225593.
-
Rozšiřující:
Plecitá, Martina. Deutsche Gegenwartssprache - französische Wörter im Bereich der Gastronomie. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2003.
-
Doporučená:
Schuppener, G. Basiswissen: Sprachgeschichte. Leipzig, 2014.
-
Doporučená:
Wells C. W. Deutsch. Eine Sprachgeschichte bis 1945. Niemeyer Tübingen, 1990.
-
Doporučená:
Stickel, G. Deutsch Gegenwartssprache.Tendenzen und Perspektiven. Berlin, New York, 1989.
-
Doporučená:
Wolff G. Deutsche Sprachgeschichte. Francke Tübingen, 1999.
-
Doporučená:
Werner Besch, Anne Betten, Oskar Reichmann und Stefan Sonderegger (Hrsg.). Sprachgeschichte. Ein Handbuch zur Geschichte der deutschen Sprache und ihrer Erforschung. Berlin, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti německého jazyka na úrovni C1 dle SERR, základní znalosti z oblasti diachronního přístupu k jazyku (na úrovni předmětu UVJD) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - rozlišit vývojové fáze spisovné němčiny - rozumí, interpretují a analyzují projevy z různých historických období vývoje spisovné němčiny - identifikují klíčové jevy jednotlivých stádií vývoje spisovné němčiny - identifikují projevy současných vývojových tendencí v německém jazyce v konkrétních komunikátech |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|