|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHVS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHVS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 1 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy se zaměřením na zákonitosti hudebně výchovného procesu ve škole a na interakci jeho činitelů (učitel - žák - učivo), na metody a organizační formy výuky, vedoucí k naplnění cílů předmětu. V návaznosti na poznatky z pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické psychologie student/ka porozumí novému paradigmatu didaktiky hudební výchovy v procesu transformačních změn v ČR a v kontextu mezipředmětových vztahů. Student/ka se učí tvořivě aplikovat teoretické poznatky na modelové situace hudebního vyučování na základní a střední škole.
|
Požadavky na studenta
|
Student v průběhu semestru a) aktivně vystupuje v seminárních diskusích, ve hře doprovodů písní, zpívá s kolektivem, zapojuje se do pohybových aktivit, b) prezentuje vlastní přípravu vyučovací jednotky, či její dílčí části.
V případě nařízení distanční výuky plní student/ka náhradní formy výuky, o nichž je aktuálně informován/a prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Obsah
|
Témata přednášek a seminářů:
1. Didaktika HV: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, psychologie vyučování
2. Motivace žáka v hudební výchově s přihlédnutím k potřebám žáka, její aktualizace ve výuce.
3. Didaktické zásady v HV. Styly učení žáků v hudební výchově - druhy, teoretická východiska (kooperativní výuka)
4. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele v hudební výchově. Analýza jednotlivých forem hodnocení.
5. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá), koncepce - pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. Očekávané výstupy v předmětu - Hv jako všeobecně vzdělávací předmět
6. Učivo předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá), - vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti. Studium dokumentů v obecné rovině, příklady z praxe.
7. HV v ŠVP SŠ škol a jejich tvorba (srovnání ŠVP konkrétních vybraných středních škol - samostatná práce studentů)
8. Problematika tvorby tematických plánů, výběru učiva, vyučovacích metod v HV, hudební výchova v kontextu s naplňováním klíčových kompetencí RVPZV a RVPG (k učení, k řešení problémů)
9. Pěvecké činnosti A - postavení v rámci výuky HV, benefity a problémy při jejich realizaci v současné školské praxi Problematika zpěvu žáků v kontextu s jejich věkem (s oporou o znalosti z dalších specializačních předmětů), mutace, pěvecká cvičení, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby i hudbou etnickou, metodická řada
10. Pěvecké činnosti v HV B - kritéria výběru písní v kontextu s rozvojem hlasu i sluchu žáků (imitace a intonace metody), s dějinami hudby či hudební naukou, se vkusem učitele i preferencí žáků, příklady výběru
11. Pěvecké činnosti v HV C - naplňování výstupů RVP ZV a RVP G prostřednictvím p. č. (aktuální učebnice: konkrétní výběr a praktická realizace příkladů - samostatná práce studentů)
12. Příprava na náslechovou praxi: metoda pozorování, její záměr a vyhodnocení, náslechová praxe
13. Prezentace příprav vyučovací jednotky a reflexe náslechové praxe hospitační záznam
V případě distanční výuky (on-line) jsou ukládány studijní opory na digitální úložiště. Informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
-
Základní:
Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
Základní:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
Základní:
HOLUBEC, Jiří, Alexandros CHARALAMBIDIS, Zdeňka KŠÍROVÁ, Marie LIŠKOVÁ, Markéta PASTOROVÁ a Jan PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova.. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-166-1.
-
Základní:
školské dokumenty RVP, aktuální učebnice HV pro 2. st. ZŠ a G.
-
Základní:
učebnice Hv pro ZŠ.
-
Doporučená:
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací., 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
Doporučená:
HOLUBEC, J., PRCHAL, J. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme. Muzikservis, 1998.
-
Doporučená:
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. [cit. 2015-05-31]. ISBN 978-808-7000-113..
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
WAJLER, Zig. World beat fun: multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms.. [Van Nuys]: Alfred Music Publishing Co., Inc.,, 2002. ISBN 0-7579-0852-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy.
Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností) pro úroveň učitelství SŠ |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Objasnit v návaznosti na hudební psychologii pojmy: hudebnost žáka a její složky, osobnost učitele HV, metody a formy hodnocení v HV. |
Popsat strukturu RVP G v oblasti Umění a kultura (problematika oborové a mezioborové integrace, standardy pro RVP Z, očekávané výstupy, učivo). |
Uvést příklady oborové a mezioborové integrace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Prezentovat a obhájit samostatnou práci, tj. porovnat a zhodnotit tematické plány vybraných škol v kontextu s RVP ZV (nižší ročníky gymnázia). |
Zhodnotit v kontextu s teorii HV náslechovou praxi na školách (kritický rozbor praxe - hospitační záznam. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
V případě nařízené distanční výuky probíhá hodnocení práce studentů formou obhájení jimi vypracovaných seminárních prací (zadané úložiště) s výstupy opřenými o studium doporučené literatury a případné konzultace s vyučujícím (využití ICT technologií). |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
V případě nařízené distanční výuky probíhá ověření dovedností studenta/ky prostřednictvím kontroly videozáznamů, uložených studentem na určené úložiště dle stanovených požadavků. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
V případě nařízení distanční výuky probíhá kontrola a připomínkování (metody formativního hodnocení) souborů zaslaných a uložených studenty do Semestrálních prací a na určené úložiště (videozáznamy). |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|