|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHVS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHVS2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 2 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu hudební didaktika nonartificiální hudby je důkladné osvojení znalostí a dovedností pro úspěšné zvládnutí výuky hudební výchovy na střední škole. Patří sem také osvojení dalších metod práce a různých forem organizace výuky. V souvislosti se zaměřením předmětu na nonartificiální hudbu náleží k hlavním cílům předmětu posílení znalostí o základních stylech a žánrech jazzové a populární hudby směrem k vyučovací praxi. Na základě znalostí hudební didaktiky z předcházejících semestrů student aplikuje získané teoretické poznatky na obsahové zaměření předmětu tak, aby je byl schopen využít v různých modelových situacích hudebního vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Tvorba předmětového portfolia:
Student prakticky realizuje nácvik a provedení vlastních autorských úprav skladeb s využitím nástrojů Orffova instrumentáře.
Ústní zkouška pohovor nad vylosovaným tématem.
|
Obsah
|
Instrumentální činnosti v hudební výchově se zaměřením na rytmický výcvik a orffovský instrumentář.
Začlenění základních poznatků z hudební nauky, akustiky a organologie do výuky na SŠ a ZŠ,
Rozbor výstupové praxe.
Vytvoření vlastních úprav skladeb pro žákovské obsazení s využitím rozšířeného orffovského instrumentáře.
Samostatné výstupy - realizace autorských úprav skladeb.
Nové technologie v hudbě, zejména v souvislosti s použitím elektronických hudebních nástrojů a notačních programů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (60%),
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (60%),
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
Základní:
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online].. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6.
-
Základní:
MŠMT. Aktualizované RVP pro gymnázia. [online]. 2020. 2020.
-
Doporučená:
WEISS. T. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let].. Praha: Maťa, 1998.
-
Doporučená:
EACEA, Eurypedia ? The European Encyclopedia on National Education Systems [online]. 2012.
-
Doporučená:
EACEA, Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. 2009.
-
Doporučená:
EUCEBNICE. Hudební výchova, Osnovy pro všechny ročníky gymnázia. 2000.
-
Doporučená:
MOTL, Milan. EVA JENČKOVÁ a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky. Hradec Králové: Tandem. 2019.
-
Doporučená:
VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London:Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.
-
Doporučená:
KUČEROVÁ, Judita a kol. Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice. _MUNI. 2019.
-
Doporučená:
MENET, Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. 2011.
-
Doporučená:
HOLUBEC, Jiří.; PRCHAL, Jan; REITTEREROVÁ, Vlasta. Nebojme se klasiky desítka hitů ve snadných úpravách pro neomezený počet hráčů na libovolné nástroje. Editio Bärenreiter. 2007.
-
Doporučená:
JENČKOVÁ, Eva. Setkání s hudební formou. 33 s. Hradec Králové: Tandem. 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Objasnit klíčové pojmy z hudební didaktiky 1 a hudební didaktiky 2 pro SŠ a ZŠ.
Orientovat se v základech hudební teorie.
Naplnit jednotlivé výstupy RVP návrhy na konkrétní činnosti v souvislosti s obsahem předmětu.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní, úryvků skladeb.
Dokázat vytvořit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
Orientovat se v současném hudební dění.
Ovládat hru na základní nástroje OI
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Objasnit základní pojmy z hudební teorie a organologie.
Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti instrumentální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
S použitím rozšířeného Orffova instrumentáře interpretovat skladby z oblasti artificiální i nonartificiální hudby a vytvořit k nim prokomponované instrumentální doprovody. Aranžovat jednoduché skladby pro potřeby školní praxe a v rámci veřejného výstupu je realizovat s ostatními kolegy v semináři. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|