|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHVZ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHVZ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 2 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/DIH2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Docílit důkladné znalosti základních stylů a žánrů jazzové a populární hudby a aplikovat je do vyučovací praxe. Na základě poslechu rozpoznat uvedené styly a žánry. Umět kriticky zhodnotit hudební produkci uvedených stylů v současné nonartificiální hudbě a následně v budoucí školní praxi vést žáky k poslechu kvalitní umělecké hudby.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. 1x výstup na semináři a seminární práce
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ shromáždění podkladů dvě didakticky zpracovaná témata z oblasti nonartificiální hudby
V případě nařízení distanční výuky plní student/ka náhradní formy výuky, o nichž je aktuálně informován/a prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Obsah
|
Obsahem tohoto předmětu jsou samostatné výstupy - prezentace studentů, ve kterých realizují ukázkové hodiny hudební výchovy se zaměřením na nonartificiální hudbu s následným rozborem s přednášejícím a ostatními studenty. Témata prezentací: Základní charakteristika jazzové hudby, folklórní útvary afroamerické hudby, ragtime, pochodový jazz, chicagský jazz, ranný swing, swing, be bop, cool a west coast jazz, 3. proud, hard bop, soul jazz, free jazz, jazz rock, současný jazz, vznik moderní populární hudby, muzikál, pěvecké hvězdy 40. let, rokenrol, hudební osobnosti 60. let, hard rock, heavy metal, art rock, punk, současné směry populární hudby, česká jazzová scéna, česká rocková scéna, česká popová scéna. Reflexe proběhlé výstupové praxe diskuse o uplatnění získaných znalostí v praxi.
V případě nařízení distanční výuky jsou ukládány studijní opory na úložiště gapps. Aktuální adresy jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
V případě distanční (hybridní) výuky se předmět zaměřuje na přípravu SZ a zahrnuje výběr části témat SZ (určuje vyučující), jejich prezentaci, zpracování, přípravy modelových lekcí vypracovaných studenty (Portfolia) a jejich dovednostní výstupy dle SZ.
V případě nařízení distanční výuky jsou ukládány studijní opory na úložiště gapps a Teams. Aktuální adresy jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail, Teams.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
aktuální učebnice HV pro ZŠ, seminární modelové příklady doc. Kuhna z metodických materiálů vydavatelství Fraus.
-
Základní:
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače PF. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
-
Základní:
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
Základní:
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Dalibor MATOŠKA a Jiří PILKA. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání.. Praha: SPN, 2018. ISBN 978807235613.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Dalibor MATOŠKA a Jiří PILKA. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání.. Praha: SPN, 2018. ISBN 978807235613.
-
Základní:
ROHLÍKOVÁ, L a J. ŠEDIVÝ. Učebnice Hv pro 6. a 7. třídu. vyd,. Fraus: Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-901-8.
-
Doporučená:
WEISS. T. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let]. 1. vyd.. Praha: Maťa, 1998.
-
Doporučená:
? O'HARA, Kenton, ed. a BROWN, Barry, ed. Consuming music together: social and collaborative aspects of music consumption technologies. Computer supported cooperative work; Volume 35. Dordrecht: Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7017-3.
-
Doporučená:
Holas, Milan. Didaktika profesionální hudební výchovy. Ostrava : Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
-
Doporučená:
VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London: Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.
-
Doporučená:
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
Doporučená:
ČERNÝ, J. Hvězdy tehdejších hitparád.. Praha: Panton, 1989.
-
Doporučená:
DORŮŽKA, L. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní.. Praha: MF, 1987.
-
Doporučená:
HOLUBEC, J. a J. PRCHAL. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme.. Praha, 1998. ISBN 99-580607-24.
-
Doporučená:
AGAWU, Kofi. The African imagination in music.. New York: Oxford University Press,, 2016. ISBN 978-0-19-026321-8.
-
Doporučená:
HOLUBEC, Jiří a Jan PRCHAL. Zpíváme a hrajeme: populární hudba ve škole.. Praha: Muzikservis, 1999. ISBN 80-86233-08-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v základních etapách vývoje klasické hudby
Orientovat se bezpečně ve všeobecné hudební nauce
Zařadit stěžejní osobnosti populární hudby a jazzu k stěžejním etapám vývoje nonartificiální hudby
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientovat se povšechně v současném hudební dění v populární hudbě a jazzu
Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky
Přiřadit na základě poslechu stěžejní skladby populární hudby a jazzu k základním etapám vývoje nonartificiální hudby
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Určit základní etapy populární hudby a jazzu. |
Objasnit základní pojmy nonartificiální hudby. |
Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti nonartificiální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zahrát a zazpívat písně spojené s vybranými tématy při prezentaci výuky nonartificiální hudby na ZŠ. |
Zahrát a zazpívat písně spojené s vybranými tématy při prezentaci výuky nonartificiální hudby na ZŠ. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
V případě nařízené distanční výuky probíhá hodnocení práce studentů formou obhájení jimi vypracovaných seminárních prací (zadané úložiště) s výstupy opřenými o studium doporučené literatury a případné konzultace s vyučujícím (využití ICT technologií). |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
V případě nařízené distanční výuky probíhá ověření dovedností studenta/ky prostřednictvím kontroly videozáznamů, uložených studentem na určené úložiště dle stanovených požadavků. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
V případě nařízení distanční výuky probíhá kontrola a připomínkování (metody formativního hodnocení) souborů zaslaných a uložených studenty do Semestrálních prací a na určené úložiště (videozáznamy). |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|