|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHVZ3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHVZ3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 3 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 5
|
0 / 22
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si potřebných vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy, které studenta připraví na výuku předmětu hudební výchova na 2. st. ZŠ v souladu s filozofií kurikulární reformy a s požadavky RVP. Studenti se učí tvořivě aplikovat teoretické poznatky na modelové situace hudebního vyučování na základní, komunikovat o hudbě i hudbou a reflektovat tento proces. Seznamují se s výchovně vzdělávacími strategiemi, zajišťujícími všestrannou tvořivou aktivitu žáků a integrované vzdělávání a výchovu prostřednictvím hudby.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Tvorba předmětového portfolia:
V závěrečné zkoušce z předmětu prostřednictvím prokáže znalost problematiky jednotlivých hudebních činností i schopnost naplnit výstupy RVP konkrétními návrhy aktivit.
Dokáže sestavit, realizovat, reflektovat i obhájit svou modelovou lekci na vybrané téma, realizovanou v praxi školy.
|
Obsah
|
1.Poslechové činnosti v HV na 2. Stupni ZŠ - problematika poslechových činností v HV
2.Hudební percepce (od intuitivního poslechu k apercepci)
3.Předpoklady úspěšné prezentace hudebních ukázek ve výuce HV (metody, modelové příklady a jejich rozbor)
4.Kritéria výběru hudebního materiálu pro poslech, poslech v kontextu dalších hudebních činností, mezipředmětové vazby a integrace
5.Prezentace modelových lekcí studentů z oblasti poslechu, rozbor praxe diskuze, reflexe
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (60%),
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (60%),
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2023.
-
Základní:
HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme: Posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha, Scientia. 1997.
-
Základní:
HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia. 1994.
-
Základní:
SYNEK, J. Slyšet jinak. Brno: HF JAMU a PdF UP. 2004.
-
Doporučená:
MEDEK, I., SYNEK, J. a V. ZOUHAR. Composing in the Classroom. Different Hearing: Experiences in Czech Music Education. Brno: Janaček Academy of Music and Performing Arts in Brno. 2014.
-
Doporučená:
EACEA, Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. EURYDICE. 2009.
-
Doporučená:
MENET, Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. 2011.
-
Doporučená:
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
-
Doporučená:
DRÁBEK, V. Popularizace hudby. Praha: H+H (H&H). 1992.
-
Doporučená:
JENČKOVÁ, E. Setkání s hudební formou. Hradec Králové: Tandem. 2009.
-
Doporučená:
WARRACK, J., H. The Oxford dictionary of opera. Oxford: Oxford University PressNew. 1992.
-
Doporučená:
WAUGH, A. Vážná hudba: nový přístup k poslechu. Praha: Slovo. 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady.
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe.
Objasnit klíčové pojmy z DHV1 a 2 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, vokální činnosti na ZŠ).
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat vybrané postupy při percepci hudby (poslechové aktivity).
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe zaměřenou na poslech hudby.
Sestavit a popsat metodické řady v oblasti poslechu hudby (s využitím dalších aktivit HV).
Objasnit pojmy: recepce hudby, hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, přesahová témata. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|