|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DIH1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DIH1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy se zaměřením na zákonitosti hudebně výchovného procesu ve škole a na interakci jeho činitelů (učitel - žák - učivo), na metody a organizační formy výuky, vedoucí k naplnění cílů předmětu. V návaznosti na poznatky z pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické psychologie student/ka porozumí novému paradigmatu didaktiky hudební výchovy v procesu transformačních změn v ČR a v kontextu mezipředmětových vztahů. Student/ka se učí tvořivě aplikovat teoretické poznatky na modelové situace hudebního vyučování na základní a střední škole.
|
Požadavky na studenta
|
Student v průběhu semestru a) aktivně vystupuje v seminárních diskusích, ve hře doprovodů písní, zpívá s kolektivem, zapojuje se do pohybových aktivit, b) prezentuje vlastní přípravu vyučovací jednotky, či její dílčí části (téma výstupu a pravidla pro jeho prezentaci si domluví s vyučujícím na první hodině semináře).
V rámci výstupu dále prokáže tyto dovednosti:
V návaznosti na předměty Hra na nástroj a Pěvecká výchova si student/ka osvojí výběr (počet určen pedagogem) písní vhodných pro 2. st. ZŠ nebo nižší ročníky střední škol. Písně uvede v kontextu s konkrétním tematickým celkem. Student si průběžně vytváří Portfolio, které bude zahrnovat materiál pro praxi v oblasti všech druhů činností i samotnou reflexi praxe. Kromě vlastního hraní a zpěvu bude každý student plnit alespoň pět seminárních úkolů, průběžně zadávaných (podmínka udělení zápočtu).
|
Obsah
|
Obsah pro ZŠ 2. stupeň:
Témata přednášek a seminářů:
1. Didaktika HV jako vědní obor: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, didaktické zásady v HV, psychologie vyučování.
2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, obor hudební výchova a jeho obsah. Současná a předchozí koncepce - srovnání, pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová.
3. K možnostem uplatnění hudební výchovy v životě školy v kontextu s tématy RVPZV (průřezová témata, projekty, akce školy, možnosti mezioborové integrace, konkrétní ukázky, rozbor videodokumentace).
4. Hudební výchova v kontextu s RVPZV, ŠVP (konkrétní příklad ŠVP, studium materiálů, tematické plány).
5. Struktura předmětu učivo: čtyři druhy hudebních činností, jejich specifika a cíle, tvorba metodických řad rozvoje jednotlivých činností (Co?, Komu?, Jak?). Prezentace modelových příkladů.
6. Rozvoj rytmického cítění dětí metodická řada, tvorba příkladů.
7. K možnostem rozezpívání dětí metody, metodická řada, imitace a intonace ve výuce, příklady práce s písní, vokální improvizace
8. Učivo: Instrumentální činnosti zásady práce s nástroji, metodická řada, od hry na tělo po hru na nástroje
9. Výběr tématu pro tvorbu vyučovací jednotky. Práce s učebnicemi HV a jiným vhodným výukovým materiálem pro 2. stupeň ZŠ.
10. -13. Prezentace příprav vyučovací jednotky. Výstupy studentů a reflexe absolvované praxe.
Obsah pro učitelství SŠ (nižší stupeň osmiletého gymnázia):
Témata přednášek a seminářů:
1. Didaktika HV: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, psychologie vyučování,
2. Motivace žáka v hudební výchově s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce.
3. Didaktické zásady v HV. Styly učení žáků v hudební výchově - druhy, teoretická východiska.
4. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele v hudební výchově. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele).
5. K možnostem uplatnění hudební výchovy v životě školy (projekty, akce školy, možnosti mezioborové integrace, konkrétní ukázky, rozbor videodokumentace).
6. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá: RVPZV, RVPG), současná a předchozí koncepce - srovnání, pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová.
7. Učivo předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá RVPZV, RVPG) - vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti, poslechové: studium dokumentu v obecné rovině, příklady z praxe
8. Očekávané výstupy v předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá RVPZV, RVPG) - vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti, poslechové: studium dokumentů, praxe
9. HV v ŠVP SŠ škol a jejich tvorba (srovnání ŠVP konkrétních vybraných středních škol)
10. Problematika tvorby tematických plánů, výběru učiva, vyučovacích metod v HV: samostatná práce studentů srovnání tematických plánů vybraných škol s výstupy jejich školských dokumentů (ŠVP G a RVPZV, RVPG), hudební výchova v kontextu s naplňováním klíčových kompetencí RVPZV a RVPG (k učení, k řešení problémů,)
11. 12. Příprava na náslechovou praxi: metoda pozorování, její záměr a vyhodnocení, náslechová praxe
13. Prezentace příprav vyučovací jednotky a reflexe náslechové praxe
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HOLUBEC, Jiří, Alexandros CHARALAMBIDIS, Zdeňka KŠÍROVÁ, Marie LIŠKOVÁ, Markéta PASTOROVÁ a Jan PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova.. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-166-1.
-
Základní:
Rámcový program pro základní vzdělávání [online].. Praha: MŠMT, 2017.
-
Základní:
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
-
Doporučená:
Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Tichá, A. Hlasová výchova v dětském pěveckém sboru. Praha.
-
Doporučená:
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
Doporučená:
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
-
Doporučená:
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
-
Doporučená:
Hudební výchova : časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. 19--.
-
Doporučená:
Jurkovič, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole : Notový materiál a met. příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
HOLUBEC, J., PRCHAL, J. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme. Muzikservis, 1998.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
učebnice Hv pro ZŠ, ZUŠ, SŠ.
-
Doporučená:
Učebnice HV pro 2. st. ZŠ a gymnázia.
-
Doporučená:
Wajler, Zig. World beat fun : multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms / by Zig Wajler. [Van Nuys] :Alfred Music Publishing Co., Inc.. ISBN 978-0-7579-0852-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy. |
Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností). |
Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. |
Sestavit metodické řady hudebních činností a zdůvodnit jejich naplnění konkrétním obsahem. |
Navrhnout pro jednotlivé výstupy RVP konkrétní činností a jejich výběr zdůvodnit. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Prezentovat a obhájit vlastní přípravu modelové lekce. |
Zahrát požadované pensum písní a doprovodů.
|
Uvést (předvést) konkrétní příklady naplnění metodické řady rozvoje rytmických dovedností žáků. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|