|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DIH3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DIH3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 5
|
0 / 22
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HPH
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pokračování předmětu didaktiky hudební výchovy. Student/ka si osvojí potřebné pensum vědomostí i dovedností k naplňování povinných výstupů hudební oboru (RVP) pro středoškolské vzdělávání v oblasti hudebně pohybových aktivit, tj. ve výuce HV, ve vedení volnočasových aktivit při výjezdech škol, tvorbě projektů, při inkluzi dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
Požadavky na studenta
|
Jedná se o dovednostní a zážitkový předmět, jehož požadavky lze splnit v prezenčním studiu konzultativní formou pouze po včasné individuální domluvě s vyučujícím na základě plnění jím stanovených náhradních požadavků. V případě nařízené distanční výuky jsou požadavky stanoveny vyučujícím (vypracování a obhájení Seminární práce a zadaných dovednostních výstupů- videozáznamů).
|
Obsah
|
Tento semestr didaktiky směřuje svými výstupy zcela do oblasti pohybových aktivit a jejich uplatnění v HV na SŠ, oblasti v hudebně výchovném vzdělávání zcela již povinné a dosud velmi opomíjené (zejména z důvodu absence odborníků PF na tuto oblast). Student/ka si osvojí pensum vědomostí (aspekt didaktický) a dovedností (aspekt praktický), a to zcela v souladu s očekávanými výstupy oboru HV (RVP Z a RVP G - pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) v oblasti problematiky uplatnění hudebně pohybových aktivit v rámci HV na SŠ. Po absolvování tohoto semestru pak student rozšíří své kompetence dále do oblasti integrace činností v rámci oboru.
Témata seminářů:
1. Problematika hudebně pohybových činností ve výuce HV na SŠ pohyb jako povinná součást hudebně výchovného vzdělávání.
2. Didaktické zásady pro uplatnění pohybových aktivit v HV na SŠ: sociální klima ve třídě, organizační podmínky, osobnost učitele a jeho kompetence k vedení pohybových aktivit,
3. Pohybové činnosti v kontextu s výstupy RVP ZV (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) a jejich rozbor A: modelové příklady naplnění jednotlivých očekávaných výstupů analýza ukázek (videa) tance různých slohových období úvod
4. Teoretická reflexe praxe v kontextu s výstupy RVP G (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá): modelové příklady z praxe (videa ze SŠ a jejich rozbor)
5. Od teorie k praxi A (RVP Z) Pohybový doprovod znějící hudby: taktování, vlastní pohybové ztvárnění hudby
6. Od teorie k praxi B (RVP Z) K možnostem vyjádření sémantiky hudebního díla pohybem: pohybová improvizace, pantomima
7. Od teorie k praxi (RVP Z) C učivo: Pohybové reakce na změnu v proudu znějící hudby a Orientace v prostoru pohybové hry a tance
8. Pohybové činnosti v kontextu s výstupy RVP G (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá): rozbor, modelové příklady Od teorie k praxi A (RVP G) gesto jako součást pohybu, pohybová etuda v kontextu s hudební naukou formy, výuka rytmu (musicogramma aj.)
9. Od teorie k praxi B (RVP G) tanec jako způsob komunikace: modelové příklady
10. Příprava na praxi studentů: kontrola témat a konzultace postupu při jejich zpracování do podoby modelové lekce
11. -13 Praxe studentů, reflexe praxe se zaměřením na oblast uplatnění pohybových aktivit
V případě nařízené distanční výuky jsou ukládány případné studijní opory na vybraná úložiště. Jejich aktuální adresy jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posl. pedagog. fakult.. Praha, 1984.
-
Základní:
Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
-
Základní:
školské dokumenty a učebnice pro gymnázia.
-
Doporučená:
Vorderman, Carol. Help your kids with music : a unique step-by-step visual guide. London : Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612.
-
Doporučená:
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
-
Doporučená:
Wajler, Zig. LinkWorld beat fun : multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms / by Zig Wajler. Alfred Music Publishing Co., Inc.,, 2002. ISBN 0-7579-0852-7.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Základní orientace v hudebně pohybových hrách.
Výsledky učení: (odborné znalosti, odborné dovednosti, obecné způsobilosti)
Student dle svých schopností dokáže (dle Očekávaných výstupů hudebně pohybové výchovy v RVP): - vytvářet pohybovou vazbu, pohybem vyjadřovat představy, emoce, komunikovat prostřednictvím pohybu - vést hudebně pohybové aktivity žáků (seminární výstup se spolužáky) - tancovat pestrou paletu tanců z různých částí světa včetně tance historického. Objasnit pojmy a upřesnit témata: pohybová vazba, pohyb intuitivní a řízený, rozvoj rytmického cítění žáků, hra na tělo, dirigování, metodická řada pohybových dovedností, emoce, hudebně vyjadřovací prostředky a jejich náplň, hudební kontrasty
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Prokázat hrou na tělo, tancem aj. dostatečnou úroveň pohybových dovedností k realizaci výstupů předmětu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Objasnit pojmy a uvést k nim konkrétní příklady realizace: pohybová vazba, pohyb intuitivní a řízený, dirigování a pojmy s ním související, rozvoj rytmického cítění žáků, hra na tělo, emoce, hudebně vyjadřovací prostředky a jejich náplň, hudební kontrasty |
Vyhledat a uvést příklady hudebně pohybových aktivit v kontextu s Očekávanými výstupy hudebního oboru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vyjádřit pohybem pohybovou vazbu, emoce. |
Naučit skupinu v rámci seminárního výstupu jednu hudebně pohybovou hru či tanec. |
Zatančit několik tanců z různých částí světa i historických období. |
Uvést a předvést konkrétní příklad aplikace hudebně pohybových činností v praxi školy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Student povede jednu pohybovou aktivitu jím vybranou (v kontextu s RVP), výsledky své práce s kolektivem kriticky zhodnotí. V případě distanční výuky student vypracuje a obhájí seminární práci na zadané téma (úložiště Semestrální práce). |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
V případě distanční výuky student dokumentuje jím vybranou pohybovou aktivitu videozáznamem (úložiště gapps) a dle zadání vypracuje a obhájí seminární práci, kterou doplní příklady z vlastní praxe a četby literatury. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
V případě nařízené distanční výuky je využívána k ověřování znalostí studentů zvolená ICT technologie. Ta slouží též ke komunikaci se studenty, k ukládání videozáznamů s pohybovými aktivitami a jiných dokumentů- studijních opor (úložiště Gapps, Semestrální práce, aj.). Studenti jsou informováni o změnách a postupu prostřednictvím Hromadného e-mailu či videoschůzky. |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Studenti vyhledávají na internetu interpretace tanců i jiné formy pohybu dle zadání vyučujícího. Své dovednosti demonstrují na semináři, v případě distanční výuky videozáznamem s jejich pohybovou aktivitou. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|