|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DIMŠ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DIMŠ1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika předškolní HV
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti a studentky rozvíjí své praktické dovednosti a teoretické znalosti o využití hudebních činností pro rozvoj dítěte v předškolním vzdělávání. Zabývají se činnostmi vokálními, hudebně pohybovými, poslechovými i instrumentálními, jejich didaktickým zpracováním a tvořivým pojetím pro děti předškolního věku.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky udělení zápočtu - aktivní účast a spolupráce v hodinách, didaktický výstup, zvládnutí předepsaného pěveckého repertoáru i pohybového repertoáru (vytváří hudebně pohybové paralely), doprovod písní na klávesový nástroj, odborné použití Orffova instrumentáře a hry na tělo, seminární práce, test.
Ovládá obsah předcházejících hudebních předmětů (dovednosti a znalosti, repertoár).
Je povinná účast a spolupráce na neperiodické vzdělávací akci pořádané nebo podporované KHK (například to může být konference, akce k projektu, speciální workshop, přednáška zvaného odborníka, aktivity na Den otevřených dveří nebo EduDen, koncert a další).
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu, vzdělávací cíl, studijní literatura, zadání semestrální práce, podmínky pro zápočet.
2. Východiska hudební výchovy. Hudebnost. Hudební schopnosti a dovednosti. Hudební činnosti. Diagnostika hudebních schopností v kontextu pedagogické diagnostiky v MŠ. Přínos hudebních činností pro osobnostní rozvoj včetně emocí a vztahu k umění.
3. Rytmus, metrum, pulzace, tempo, hybnost v přípravě hudebních činností. Rytmizace a melodizace říkadel, rytmizovaná řeč, rozpočitadla. Slovní a větný přízvuk, hudební přízvuk. Přínos pro rozvoj řeči.
4. Hudební nástroje pro děti. Orffův instrumentář a další nástroje, nástroje rytmické a melodické. Přinos pro rozvoj jemné motoriky.
5.Hudebně výrazové prostředky. Užití principů kontrastu, gradace a opakování. Užití nástrojů v souladu s hudebně výrazovými prostředky - zásady instrumentace.
6. Hudebně pohybová výchova. Pohybová ilustrace, vytváření pohybových paralel podle hudebně výrazových prostředků. Pohybové prvky pro jednoduché choreografie. Přínos pro rozvoj hrubé motoriky.
7. Dětské taneční hry. Didaktické pomůcky pro hudebně pohybové činnosti - šátky, stuhy, padák, plachta, lano, hračky. Přínos hudebně pohybové výchovy pro orientaci v prostoru.
8. Tvořivá dílna - ozvučení textu, vlastní popěvky, podpora hudebního vyjadřování, rozvoj kreativity. Výroba jednoduchých hudebních nástrojů. Využití předmětů denní potřeby pro hudební účely.
9. Exkurze - návštěva hudebně vzdělávací instituce nebo edukačního programu pro děti a reflexe.
10. Praxe. Reflexe praxe. Vyhodnocení seminárních prací. Ověřování výsledků učení.
Opory
Odborná literatura (viz záložka LITERATURA)
Moodle kurz DIMŠ1
Materiály poskytnuté na seminářích, nahrávky, přednášky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v prostředí Moodle s vysvětlením základních pojmů, teorií a principů předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Tomáš Kuhn, Ph.D. (100%),
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. Mgr. Tomáš Kuhn, Ph.D. (100%),
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavíková, Petra. Dětská hudební tvořivost v preprimárním vzdělávání.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7603-124-1.
-
Základní:
LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9.
-
Základní:
Lišková,Marie. Hudební činnosti v předškolním vydělávání. Praha 8, 2006. ISBN 802-86307-26-3.
-
Základní:
JENČKOVÁ, Eva. Podzimní zpívání. 2. vydání.. Hradec Králové: Tandem, 2019. ISBN 978-80-86901-75-6.
-
Základní:
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí.. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-332-2.
-
Rozšiřující:
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Rozšiřující:
Tichá, Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6.
-
Rozšiřující:
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Doporučená:
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Doporučená:
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Doporučená:
Fischer, Václav. Elce pelce kotrmelce [knížka říkadel a obrázků, zpěvníček, cvičebníček, gramofonová deska]. Vyd. 1. Praha : Supraphon, 1973.
-
Doporučená:
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
( DOI: )
-
Doporučená:
Králová, Eva; Kodejška, Miloš,; Strenáčiková, Mária,; Kołodziejski, Maciej. Hudební klima a dítě = Hudobná klíma a dieťa. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-885-1.
-
Doporučená:
Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.
-
Doporučená:
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha. 2011.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Doporučená:
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
-
Doporučená:
d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
-
Doporučená:
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
-
Doporučená:
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit pojmy z hudební teorie (HUVYM1 a HUVYM2) jako předpoklad pro jejich praktické využití v didaktice |
zpívat a doprovázet na klávesový nástroj jednoduché dětské písně, vytvořit písemně i zahrát jednoduchý akordický doprovod, transponovat píseň do vhodné polohy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokázat v praktických cvičeních svou dobrou úroveň hudebnosti (zejména rytmického cítění)
zpívat repertoár osvojovaných písní čistě alespoň v rozsahu dětského hlasu
hrát na klavír dle požadavků HRMŠ1 a HRMŠ2 požadovaný repertoár písní a cvičení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat a popsat jednotlivé složky hudebnosti dítěte
objasnit základní pojmy z oblasti rozvoje rytmického cítění dětí (beat, rytmus, metrum, pulzace, hra v pauze, hra konce frází, takty, přízvučné a nepřízvučné doby)
připraví materiály pro rozvoj rytmického cítění dětí v konkrétních hudebních modelech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
intonuje čistě dětské písničky bez opory o nástroj, doprovodí dětské písničky stylizovaným doprovodem,
připraví instrumentaci na jednoduché nástroje (Orffův instrumentář apod.), rytmizuje a melodizuje říkadla, vytváří vlastní popěvky, užívá přiměřeně hudebně výrazové prostředky, má zásobu hudebně pohybových činností s hrou na tělo, pomůckami, doprovodem nástrojů, má připravené tvořivé činnosti |
Samostatně čistě zpívá a hraje na klavír před ostatními (nácvik role učitele v MŠ), zahraje ze zpěvníku jednoduchou písničku (melodii i doprovod), ve skupině se aktivně účastní různých hudební rolí, zazpívá rozložený kvintakord durový i mollový, zopakuje melodický úryvek ve zpěvním poloze předškolního dítěte, používá hudebně pohybové paralely v souladu s výrazem a formou znějící hudby, ovládá hru na tělo, rytmizuje a melodizuje říkadla. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka podvede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
KS V případě distanční výuky kurz Moodle a konzultace postupu ve vypracovávání zadaných seminárních úkolů. |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
KS Formativní hodnocení při kontrole výstupů - seminární práce. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|