|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HKR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HKR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební kritika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student je uveden do problematiky psaní hudební kritiky, interpretačního rozboru poslouchaného díla nebo psaného textu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní podíl v diskusích.
Ústní + částečně písemný referát v rozsahu max. 30 min. (včetně poslechu skladby) - student představí skladbu z oblasti artificiální hudby na semináři (název, autor, dějinné souvislosti, interpret). Student slovně popíše užité hudebně-výrazové prostředky v jím vybrané skladbě (tempo, dynamika, artikulace, frázování, práce s výškou, atd...) - literatura: ZICH, Jaro-slav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1975. Písemně vyhotoví krátkou recenzi, kterou zobrazí na interaktivní tabuli pomocí dataprojektoru a PC a nahlas přečte před studenty. Recenze na provedení skladby - pouštění na semináři - z různých slo-hových období a různého nástrojového obsazení v rozsahu do 15 řádek. Vyústěním je diskuse se spolužáky, argumentace, polemika nad studentovým textem.
Písemná recenze na pedagogem vybraný koncert, popř. operní představení, CD, v rozsahu min. A4
Písemná práce:
a) Student si vybere koncert(y) vyhlášený(é) pedagogem a ten(ty) navštíví
b) Student na navštívený koncert napíše a odevzdá vypracovanou kritiku v rozsahu min. A4 se všemi náležitostmi (dle zkušeností z práce v semináři) nejpozději do 1. 2. následujícího roku (při odevzdání student bere v úvahu možnost, že seminární práce nebude napoprvé pedagogem přijata a bude potřebovat další čas na opravu)
c) Student zašle svou seminární práci na e-mail feiferlo@khk.zcu.cz
|
Obsah
|
Referát :
a)Student si zadá referát nejpozději do konce 3. týdne semestru
b)Student nahlásí pedagogovi termín a téma svého referátu
b)Pedagog nahlášené termíny a témata zveřejní na coursewaru
c)Není-li student přihlášen do konce 3. týdne, pedagog určí termín sám a zveřejní ho na coursewaru
d)Nemůže-li se student dostavit ve stanovený termín, min. 1 den předem se omluví a domluví náhradní termín referátu
e)Bude-li studentova nepřítomnost neomluvená do 5 ?ti dnů po termínu konání jeho referátu, pedagog sám určí náhradní termín jeho provedení v průběhu semestru
Písemná práce:
a) Pedagog vyhlásí termín společné návštěvy koncertu a zveřejní ho na coursewaru
b) Student odevzdá vypracovanou kritiku v rozsahu min. A4 se všemi náležitostmi nejpozději do 1. 2. následujícího roku (při volbě termínu odevzdání student bere v úvahu možnost, že seminární práce nebude napoprvé pedagogem přijata)
c) Student zašle svou seminární práci na e-mail pedagoga
Obsah seminářů : Teoretický základ - náměty k diskuzím v seminářích : Základní pojmy, vyvození - kritika, umělecká kritika, hudební kritika. Hudební kritika jako součást tzv. prakticko- aplikačního systému muzikologie. Osobnost hudebního kritika - odborné a etické předpoklady. Kritický soud, jeho formy, význam (pro historii, pro interpretující umělce, pro publikum). Způsoby formulace a vynášení kritického soudu. Individualizace kritického soudu z hlediska osobnosti kritika a druhu určení kritiky (odborný časopis, deník). Objektivnost kritického soudu, snaha o její maximálnost.
Praktická náplň semináře : společný poslech a porovnávání různých nahrávek téhož díla, diskuse; samostatná příprava podobných srovnání (referáty), návštěva koncertních a operních událostí, aktuálních v době konání semináře, diskuse, později samostatné formulace kritických soudů pro hudební periodika a pro kulturní rubriky denního tisku, četba kritických recenzí, diskuse, hodnocení hudebních časopisů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Grove G. Dictionary of Music and Musicians - heslo Criticism,. London,, 1961.
-
Doporučená:
Fukač, Jiří. Hudba a media. Rukověť muzikologa. Brno : MU, 1998.
-
Doporučená:
Spousta. Hudebně-literární slovník : hudební díla inspirovaná slovesným uměním. I. díl slovníkové trilogie, Světoví skladatelé. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5311.
-
Doporučená:
Spousta. Hudebně-literární slovník : hudební díla inspirovaná slovesným uměním. III. díl slovníkové trilogie, Skladatelé 20. století. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-5641.
-
Doporučená:
Vičar, Jan. Hudební kritika a popularizace hudby. Praha:KLP, 1997.
-
Doporučená:
Hudební věda : Historie a teorie oboru, jeho světový a čes. vývoj : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult univerzit, pedagog. fakult a AMU. Díl 3., Disciplíny hudební vědy, část 2. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Hrčková, Naďa. Hudobná kritika a hodnotenie,. Bratislava, 1986.
-
Doporučená:
Blume F. Musik in Geschichte und Gegenwart - heslo Musikkritik,. Kasel-Basel ,, 1961.
-
Doporučená:
Seeger H. Musiklexikon - heslo Musikkritik, Leipzig, 1966.
-
Doporučená:
Šeda J. O hudební kritice v ČSR,. Praha,, 1987.
-
Doporučená:
Fukač, Jiří. Slovník české hudební kultury. 1. vyd. Praha : Editio Supraphon, 1997. ISBN 80-7058-462-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
schopnost poslechu hudby všech žánrů, schopnost pozorování a vyjadření názorů, ovládání psaného českého jazyka |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student rozpozná základní funkce hudební kritiky, seznámí se s hudebně kritickými žánry a s počátky hudební kritiky. Uplatní získané poznatky ve vlastním kritickém vyjádření - hodnocení časopisu, hodnocení hudebních ukázek, hodnocení koncertu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|