|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HUVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HUVY
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Hudební výchova
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
104 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti hudební teorie se zaměřením na činnostní pojetí hudební výchovy a uplatnění poznatků v hudebně výchovném procesu na 1.stupni základní školy. Student/ka porozumí novému paradigmatu teorie hudební výchovy v procesu transformačních změn v ČR. Získané teoretické poznatky se učí aplikovat v modelových situacích hudebního vyučování na 1.stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
1. Student/ka úspěšně zvládne souhrnný test z hudební teorie (notopis, noty v houslovém klíči podle výšky a podle délky, stupnice dur a moll, intervaly, akordy).
2. Student/ka samostatně písemně zpracuje vybraná témata k dějinám hudby a k nauce o hudebních formách. Pracuje též s poslechovými skladbami z učebnic hudební výchovy pro 1. stupeň základní školy.
Ke zkoušce:
1. Student/ka objasní hudební pojmy, obsažené v učebnicích Hudební výchova pro 1. až 5. ročník ZŠ (SPN) - rozumí notovému zápisu písní, dokáže jmenovat noty, vytleskat rytmy obsažené v písních, umí zpívat doporučené písně, zpívá intonačně čistě a rytmicky přesně.
2. Ve výsledku zkoušky se zohlední bodové hodnocení písemného zápočtového testu.
|
Obsah
|
Základní hudební pojmy, bezpečná orientace v notovém zápisu - G a F klíč.
Stupnice durové a mollové (aiolská, harmonická, melodická).
Intervaly základní a odvozené.
Kvintakordy dur a moll. Určování a tvoření kvintakordů. Obraty kvintakordů dur a moll.
Student/ka prokáže na vybraných jednoduchých písních z učebnic hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ, že dokáže zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně, se správnou artikulací (příklady písní: Sedí liška pod dubem; To je zlaté posvícení; V zahradě na hrušce; Ach, synku, synku; Beskyde, Beskyde).
Hudební formy - orientace v základních pojmech (motiv, téma, předvětí, závětí, věta, perioda, introdukce, coda) a v základních formových typech (malá a velká písňová forma, rondo, variace, sonátová forma, cyklické formy.
Základní orientace v dějinách české a světové hudby (vybraná slohová období) s důrazem na poslechové kompetence žáka a jejich rozvíjení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi materiály a podstatnými informacemi.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4912
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály, s podstatnými informacemi a pro komunikaci s vyučujícím pedagogem při plnění seminárních úkolů.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
REŽNÝ, P. Elementární hudební teorie. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
-
Základní:
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 1: pracovní učebnice hudební teorie - 1. díl. Praha : Czech Music Edition. 2022.
-
Základní:
LISÁ, D., VEPŘKOVÁ, Š. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty. 1. díl.. Praha, 2016. ISBN 9788086385204.
-
Rozšiřující:
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 2: pracovní učebnice hudební teorie - 2. díl. Praha: Czech Music Edition. 2022.
-
Rozšiřující:
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 3: pracovní učebnice hudební teorie - 3. díl. Praha: Czech Music Edition. 2022.
-
Doporučená:
HANŽLÍK, B., FENCLOVÁ, J. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice, 2009.
-
Doporučená:
LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Hudební výchova pro 1.-5. roč. základní školy (učebnice, CD s poslechovými skladbami). Praha, SPN, 2022. ISBN 978-80-7235-607-2.
-
Doporučená:
Základy hudební teorie. E-learningový kurz.
(SLAVÍKOVÁ, M.)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
81
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
0
|
Celkem
|
0
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- znát noty v houslovém klíči v rozsahu c1 až c2; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- imitovat (opakovat) zpěvem slyšené tóny (c1 až c2); |
- imitovat jednoduchý rytmický úryvek tleskáním (dva takty); |
- zpívat minimálně pět lidových písní, intonačně čistě a rytmicky přesně; |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit základní pojmy z hudební teorie (notopis, stupnice, houslový klíč, takty, notová osnova, označení tempa a dynamiky, formy - píseň, variace, symfonie, koncert, symfonická báseň, opera, rondo, fuga) |
- vyjmenovat tóny stupnic durových a mollových, vzestupně a sestupně; |
- poznat a utvořit intervaly základní; |
- poznat a utvořit durové a mollové kvintakordy a jejich obraty; |
- vysvětlit vývoj hlavních znaků hudby v období baroka a klasicismu; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- reprodukovat tón zahraný na klavír v rozsahu c1 až c2; |
- rozeznat sluchem durový a mollový kvintakord; |
- provést rozbor notového zápisu jednoduché lidové písně; |
- vytleskat rytmus písně; |
- přečíst názvy not, jimiž je píseň zapsána (v houslovém klíči); |
- zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně nejméně deset písní z učebnic hudební výchovy pro 1. až 3. ročník základní školy, podle výběru vyučujícího; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|