|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HVYM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HVYM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební výchova pro pedagogy MŠ 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
55 / -
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HUVYM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení studentů oboru MŠ se základy hudební teorie, rozvíjení jejich pěveckých, rytmických a intonačních dovedností, seznámení se základy taktovací techniky.
Výuka vede prostřednictvím činností k aktivnímu vnímání hudby a k jejímu využití jako svébytného prostředku komunikace.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka úspěšně zvládne průběžné kontrolní testy z hudební teorie na (min. získá 70 % bodů) a prokáže praktické pěvecké, intonační, rytmické a taktovací dovednosti nezbytné pro hudebně výchovnou práci s dětmi v MŠ. Čistě zpívá vstupní repertoár v hlasové poloze předškolního dítěte, pěvecky zopakuje zahraný tón nebo popěvek, zopakuje vytleskáním rytmický úryvek.
Zpracuje a představí zadanou/vybranou hudební problematiku (např. z oblasti hudebních nástrojů).
Osvojí si základní poznatky ze všeobecné hudební nauky, orientuje se v hlavních druzích akordů, pochopí princip stupnic i doprovodných harmonických kadencí. Vypracuje úkoly zadané v semináři.
KS
V seminářích budou probírána tato témata: notová soustava, notopis, takty a rytmus, tempo a jeho označení. Stupnice durové, mollové stupnice, základní a odvozené intervaly. Durové a mollové kvintakordy a jejich obraty. Ve výuce se studenti také seznámí s rozdělením hudebních nástrojů v symfonickém orchestru.
Důležitou náplní předmětu budou praktické dovednosti při zpěvu písní vhodných pro děti v předškolním věku a u vybraných písní i jejich klavírní doprovod, vycházející z probíraných teoretických základů předmětu. Obsahem semináře budou také elementární základy taktovací techniky. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání (domácí práce) zadávány úkoly k přípravě na hudebně teoretický test, který se vztahuje k obsahu výuky. Od učitele obdrží vzor testu, který na závěr semestru vypracují k získání zápočtu z předmětu
|
Obsah
|
Seznámení studentů oboru MŠ se základy hudební teorie, rozvíjení jejich pěveckých, rytmických a intonačních dovedností, seznámení se základy taktovací techniky. Výuka vede prostřednictvím činností k aktivnímu vnímání hudby a k jejímu využití jako svébytného prostředku komunikace.
Tóny a jejich vlastnosti. Notopis tónové výšky, klíče, posuvky. Takt, rytmus a jeho složky (rytmus, metrum, pulzace). Stupnice a tónina. Durové stupnice s # a s b, durový kvintakord. Kvartkvintový kruh. Intervaly, definice, rozdělení. Intervaly základní. Opěrné písně hlavní stupně v dur a durový kvintakord. Základy pěvecké techniky. Intonace písní. Taktovací schémata.
Materiály ze semináře, Courseware a kurz Moodle.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware
LMS Moodle ZČU: Faiferlíková, R., Růžičková, V. Hudební výchova pro pedagogy MŠ
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zenkl, Luděk. ABC hudební nauky. 5. vyd. Praha : Supraphon, 1988.
-
Základní:
REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie. 3., nezměněné vydání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5421-4.
-
Základní:
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
-
Základní:
GRIGOVÁ, Věra. Základní hudební znalosti.. Olomouc: Alda, 1998. ISBN 80-85600-52-8.
-
Doporučená:
ZENKL. L. ABC hudební nauky.. Praha: Editio Barenreiter, s r.o., 2003. ISBN 80-86385-21-3.
-
Doporučená:
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Doporučená:
HUDEBNÍ VÝCHOVA: Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní.. Praha: UK v Praze ? Pedagogická fakulta.
-
Doporučená:
ŽÁČEK, Jiří a Pavel JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha : Portál s.r.o, 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.
-
Doporučená:
KODEJŠKA,M.- M. POPOVIČ -J.VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a ZŠ.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.
-
Doporučená:
VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-5-.
-
Doporučená:
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání.. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-72-52-252-.
-
Doporučená:
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
alespoň průměrný hudební sluch, rytmické a harmonické cítění, hudební paměť a schopnost čistého zpěvu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy z hudební teorie |
prokázat bezpečnou znalost not v houslovém klíči, taktů, durových stupnic i akordů a základních intervalů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zazpívat intonačně správně píseň |
na základě rytmického diktátu zaznamenat hodnoty not
|
zapsat a vytleskat autorské takty |
označit správně noty a příslušné předznamenání stupnic |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Test, |
KS Odborné znalosti jsou hodnoceny prostřednictvím souhrnného závěrečného testu. V případě distanční výuky je možné splnit požadavky prostřednictvím průběžně zadávaných úkolů (Semestrální práce), či vypracováním závěrečného souhrnného testu. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
KS Součástí hodnocení je splnění požadavků dovednostního výstupu. V případě distanční výuky ho student umístí k hodnocení vyučujícím na stanovené úložiště. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
V případě nařízení distanční výuky probíhá výuka elektronickou cestou dle volby pedagoga. Aktuální informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
|
|
|
|