|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / PEV4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
PEV4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pěvecká výchova 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Nácvik a upevňování dalších pěveckých dovedností - pěvecká artikulace, frázování, messa di voce a ornamentika (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka, popř. trylek) na vokalízách a písních z období klasicismu a romantismu. Nácvik písní dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta. Dovést studenty k aplikaci teoretických znalostí z přednášek do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení hlasu - chromatické transpozice rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR - melodie, LR - akordy) vzestupně i sestupně.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí dechové opory, crescenda a decrescenda, správné frázování, smíšená rezonance alespoň v rozsahu undecimy, vyrovnané vokály ve všech polohách. Zahrát v chromatických transpozicích (vzestupně i sestupně v PR melodii v LR akordy) soubor rytmicko-melodických modelů vhodných k rozezpívání.
Veřejné předzpívání
Účast a spolupráce na neperiodické vzdělávací akci pořádané nebo podporované KHK (například konference, akce k projektu, speciální workshop, přednáška zvaného odborníka, aktivity na Den otevřených dveří nebo EduDen, koncert a další).
|
Obsah
|
Další rozvíjení pěveckých dovedností - pěvecká artikulace, frázování, messa di voce a ornamentika (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka, popř. trylek) na vokalízách a písních z období klasicismu a romantismu. Nácvik písní dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta. Chromatické transpozice rytmicko - melodických modelů k rozezpívání ( PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VYDROVÁ, J. a kol. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: Medical Healthcom, 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Základní:
FILIP, V. Staň se pěveckou hvězdou.. Praha, 2015. ISBN 978-80-7512-163-9.
-
Základní:
BOKŮVKOVÁ, V. a S. JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. Plzeň: ZČU. 1991.
-
Základní:
Vokální literatura dle výběru pedagoga. .
-
Doporučená:
DUFFIN, R.W. A performer's guide to medieval music. Indiana University Press. 2000.
-
Doporučená:
POLOHOVÁ, Marta. Antológia pieňověj tvorby od renesancie po súčasnosť pre ženské hlasy.. Prešov, 2003. ISBN 80-8068-221-6.
-
Doporučená:
FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů.. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
-
Doporučená:
KITTNAROVÁ, O. Rozeznělé partitury: Průvodce hudební interpretací.. Praha, 2002. ISBN 80-86078-20-5.
-
Doporučená:
WERBECK-SVÄRDSTRÖMOVÁ, V. Škola odhalení hlasu.. Franesa, 2020. ISBN 978-80-88337-10-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zvládnutí základů dechové, artikulační a fonační techniky: kostálně abdominální dýchání, hlas nasazený shora ve většině rozsahu se smíšenou rezonancí, srozumitelná artikulace s vyrovnanými vokály ve vyšších polohách neutralizovanými. druhy vokální artikulace (staccato, legato a portamento), použití dynamiky (crescendo, decrescendo, piano). Dovednost chromatických transpozic melodicko - rytmických modelů k rozezpívání s vlastním klavírním doprovodem (směrem nahoru) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- orientovat se v pěveckém partu,
- čistě intonovat melodii v předepsaném rytmu nerozvinutým hlasem.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student aplikuje teoretické znalosti z přednášek do pedagogických dovedností při rozezpívání, dokáže sestavit a zahrát v chromatických transpozicích (vzestupně i sestupně - v PR melodii v LR akordy) soubor rytmicko - melodických modelů vhodných k rozezpívání při frontální výuce Hv. Na interpretaci písní z období klasicismu a romantismu dokáže, že ovládá dechovou oporu, správně frázuje, používá smíšenou rezonanci ve větší části hlasového rozsahu (alespoň undecima), má vyrovnané vokály ve všech polohách, umí zazpívat crescendo, decrescendo, messa di voce a má osvojeny některé prvky ornamentiky (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- efektivně propojí teorii s praxí,
- dokáže provést sebereflexí analýzu vlastní zvukové videonahrávky.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|