|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / POA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
POA1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Poslechová analýza 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Systematický poslech vybraných (stěžejních) děl hudební historie a jejich analýza za použití dalších informačních zdrojů - notové zápisy (partitura), sekundární literatura. Využívá a formou rozboru hudebních skladeb prakticky uplatňuje znalosti z hudební historie, hudebních forem atd. Povinnou součástí práce v kurzu je také znalost sekundární literatury k danému tématu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou úspěšného ukončení je aktivní účast v semináři (tj. na výuce) a vyhovění požadavkům písemného testu. Obsahem testu je poslechová analýza předloženého díla a vystižení jeho didaktického/pedagogického potenciálu.
|
Obsah
|
1. poslech jako prožívání hudby a průběhová analýza, otázka předmětu poslechu, emoce a forma (bez poslechových skladeb)
2. starověk a počátky Západoevropské hudby, antické prameny, chorál a jednohlas
3. počátky vícehlasu, ARS NOVA a franko-vlámská vrcholná polyfonie
4. povstání instrumentální hudby, vokálně instrumentální a jevištní formy, mše a opera
4.1. barokní koncert, fuga, suita
5. sonátový cyklus a symfonie, cyklické formy
5.1. koncert a smyčcový kvartet
6. umělá píseň počátku 19. stol., programní hudba a symfonická báseň, charakteristické kusy a improvizace
7. klasicko-romantická syntéza
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HONS, M. Hudební analýza. Togga. 2010.
-
Základní:
VIČAR, J. a R. DYKAST. Hudební estetika. Praha: HAMU. 2001.
-
Základní:
HAVLÍK, J. (ed.). Rozumět hudbě. Praha: NAMU. 2015.
-
Doporučená:
KÜHN, C. Analyse lernen. , Bd. 4. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 2005.
-
Doporučená:
SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Togga. 2001.
-
Doporučená:
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Nakladatelství Lidové noviny. 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy
přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy
přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit a definovat základní pojmy využívané v hudební analýze.
|
Vysvětlit základní postupy při hudební analýze. |
Systematicky analyzovat vybrané poslechové skladby. |
Formulovat hlavní kompoziční rysy hlavních hudebních slohů. |
Formulovat hlavní rysy kompozičního stylu hlavních světových a českých skladatelských osobností. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební sloh/styl/kompozici a zařadit je do vývojového kontextu. |
Komparovat vybraný hudební sloh/stylu/kompozice s ostatními slohy/styly/kompozicemi. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|