|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / PVB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
PVB1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pěvecká výchova 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/PEV1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat základní teoretické i praktické poznatky o vzniku hlasu a pěvecké technice. Seznámit studenty s pedagogickými zásadami a postupy při výuce pěveckých kompetencí i s problematikou vokální interpretace. Rozvoj základních pěveckých kompetencí studenta s přihlédnutím k jeho hlasovým předpokladům - nácvik dechové, fonační a artikulační techniky na ménětónových hlasových cvičeních ve střední hlasové poloze a při studiu jednodušších vokalíz a lidových písní vybraných pedagogem s přihlédnutím k individuálním předpokladům a pěveckému rozvoji studenta.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři spočívající v nácviku pěveckých dovedností. Samostudium vybraných kapitol z doporučených knih o zpěvu. Splněním zápočtového testu prokázat dostatečnou míru osvojení základních teoretických poznatků o tvorbě zpěvního hlasu.
Předzpíváním nacvičeného repertoáru dokázat praktické zvládnutí elementárních prvků pěvecké techniky.
Účast a spolupráce na neperiodické vzdělávací akci pořádané nebo podporované KHK (například konference, akce k projektu, speciální workshop, přednáška zvaného odborníka, aktivity na Den otevřených dveří nebo EduDen, koncert a další).
|
Obsah
|
Pěvecká výchova a její význam pro budoucí pedagogy Hv. Složení dechového, hlasového, artikulačního a modifikačního ústrojí a jejich funkce při vzniku zpěvního hlasu. Základy pěvecké techniky - dechová, hlasová a artikulační technika. Vokální artikulace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi materiály a podstatnými informacemi - https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=5430
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU. 2010.
-
Základní:
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání.. Praha:Práh, 2009. ISBN 978-80-72-52-252-.
-
Základní:
LUHANOVÁ-JIROUŠKOVÁ, S. a D. MANDYSOVÁ. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově. Plzeň: Západočeská univerzita. 1995.
-
Doporučená:
BARLETT, I., NAISMITH, M. An Investigation of Contemporary Commercial Music (CCM) Voice Pedagogy: A Class of its Own? In Journal of Singing. Jacksonville: National Association of Teachers of Singing. 2020.
-
Doporučená:
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu. ZČU Plzeň. 1997.
-
Doporučená:
HUSLER, F. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu: návod k rozvinutí zpěvního hlasu. 1. vyd. Ostrava: F?Print. 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat anatomii dechového, hlasového a artikulačního ústrojí v rozsahu výuky na SŠ. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Čistě reprodukovat slyšené tóny.
Pamatovat si krátké melodicko-rytmicko modely.
Používat zpěvní hlas alespoň v rozsahu oktávy.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit teorii vzniku hlasu a problematiku pěvecké techniky.
|
Objasnit základní pěvecké termíny. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Popsat druhy, rozdělení a způsoby provádění hlasových cvičení.
|
Posoudit metodické možnosti využití hlasových cvičení při frontální výuce. |
Používat elementární pěvecké kompetence při zpěvu - postoj, nádech, volná spodní čelist. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|