|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / TIN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
TIN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie interpretace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopení významu teorie interpretace pro hudebně výkonného umělce, hudebního kritika , hudebního producenta nebo dramaturga. Znalost uplatnění práce s notovým zápisem a prostředky výkonného umění s cílem vyjádřit estetický popř. humanistický obsah hudební skladby.
|
Požadavky na studenta
|
Student prokáže znalost principů teorie interpretace při ústní zkoušce a aplikuje je při své vokální a instrumentální interpretační praxi. V krátkém referátu (cca 15 min.) v rámci semináře pak poukáže ve vybrané zvukové ukázce na některý z probíraných jevů teorie.
|
Obsah
|
Program výuky po týdnech:
1. Úvod do předmětu, přehled metod teorie interpretace.
2. Záznam a výkon. Lokality a neútvarové jevy.
3. Čas v hudbě. Kvantifikace času. Hranice agogických možností.
4. Přehled prostředků výkonného umění.
5. Časové lokality. Volba tempa.
6. Změny tempa. Tempo s odstíny a bez odstínů.
7. Místní agogické výkyvy.
8. Časové lokality v detailech.
9. Tónová výška jako lokalita.
10. Neútvarové jevy. Dynamika. Vztahy vertikální a vztahy mezi různými materiály.
11. Barva zvuku.
12. Souhra prostředků výkonného umění.
13. Aktualizace zichovského konceptu do prostředí témbrové hudby a dalších moderních a postmoderních kompozičních směrů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zich, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1975.
-
Doporučená:
KOLEKTIV. Jaroslav Zich; Skladatel, teoretik, interpret, pedagog.. Praha, 2012. ISBN 978-80-7331-221-3.
-
Doporučená:
FEIFERLÍKOVÁ, Romana a Jiří BEZDĚK. THE INTERRELATION OF THE THEORY OF INTERPRETATION AND PHYSIO-ACOUSTICS AND ITS APPLICATION IN SINGING EDUCATION.. Hradec Králové: Magnimitas, 2014. ISBN 978-80-905243-6-1.
-
Doporučená:
BEZDĚK, J. . Vztah nauky o harmonii a teorie interpretace a jeho využití ve výukovém mladých hudebníků.In. FRIDMAN, L. a I. GAŠPAR. Hudobná edukácia a vzdelávacie programy: Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie .. Bánská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici,, 2010. ISBN 978-80-557-0021-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozvinuté poslechové zkušenosti z oblasti vážné hudby. Schopnost interpretovat náročnější vokální popř. instrumentální skladbu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zná teorii interpretace a volí její prostředky do koncepční interpretační práce, která mu umožní smysluplně hrát či zpívat skladby z oblasti vážné hudby. Analyzuje též hudební výkony a vystihuje jejich výrazovou podstatu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|