|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DRNBX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DRNBX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Obecné dějiny raného novověku (do 1648)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/DRNB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je prezentace a zhodnocení základních problémů týkajících se evropských dějin v období raného novověku. Předmět se proto zaměřuje na analýzu postojů evropských mocností přibližně od roku 1500 do konce Třicetileté války. Hlavní důraz je kladen na dějiny mezinárodních vztahů se zřetelem k vnitropolitickému vývoji jednotlivých států a k hospodářským a sociálním trendům této doby.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1) Úvod do problematiky raně novověkých dějin 2) Evropa na prahu raného novověku 3) Zámořské objevy a formování koloniálních říší Španělů a Portugalců 4) Příčiny, průběh a důsledky reformace 5) Španělsko v 16. století 6) Východní Evropa v raném novověku 7) Anglie za vlády Tudorovců 8) Jižní a jihovýchodní Evropa v raném novověku 9) Skandinávie v raném novověku 10) Anglie za prvních Stuartovců 11) Evropa v předvečer Třicetileté války 12) Třicetiletá válka 13) Historiografie k dějinám raného novověku; závěrečné zhodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mackenney, Richard. Evropa šestnáctého století. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-469-4.
-
Základní:
Skřivan, Aleš. Lexikon světových dějin 1492-1914. Praha : Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 2002. ISBN 80-86493-06-7.
-
Základní:
Janáček, Josef. Století zámořských objevů (1415-1522). 1. vyd. Praha : Orbis, 1959.
-
Rozšiřující:
Munck, Thomas. Evropa sedmnáctého století : 1598-1700. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-508-9.
-
Rozšiřující:
Molnár, Amedeo. Na rozhraní věků : Cesty reformace. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1985.
-
Rozšiřující:
Englund, Peter. Nepokojná léta : historie třicetileté války. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-355-X.
-
Doporučená:
Kennedy, Paul. Vzestup a pád velmocí. Ekonomické problémy a vojenské konflikty v letech 1500- 2000.. Praha, 1996. ISBN 80-7106-173-5.
-
Doporučená:
KOVÁŘ, M. - TUMIS, S. Zrození velmoci. Anglie (Velká Británie) na cestě k postavení první světové mocnosti (1603-1746). Praha, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat na základní úrovni důležité problémy dějin raného novověku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
na základní úrovni analyzovat důležité problémy dějin 16.-17. století |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat důsledky zámořských objevů |
charakterizovat průběh a důsledky reformace |
popsat situaci v Evropě před začátkem třicetileté války |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností, týkajících raně novověkých dějin |
analyzovat důsledky vytvoření koloniálních říší |
analyzovat politický vývoj ve Španělsku, v Anglii a ve Francii v období raného novověku |
interpretovat důsledky reformace |
analyzovat příčiny vypuknutí třicetileté války |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
|
|
|
|