|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / KDE2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
KDE2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Kulturní dějiny Evropy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 19
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je podat výklad vývoje západní civilizace jako svébytného sociokulturního fenoménu v širším historickém, politickém, náboženském, ekonomickém, intelektuálním a enviromentálním kontextu a proměn její symbolické tvořivosti a duchovní kultury na příkladech velkých kulturních formací a ideologických hnutí osmnáctého až jednadvacátého století, především osvícenství, romantismu, modernismu a postmodernismu. V závěru kurzu bude diskutován přínos a význam západního kulturního dědictví pro soudobou globální civilizaci.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a absolvování kombinovaného testu z látky prezentované na přednáškách a čerpající ze základní a doporučené literatury.
|
Obsah
|
1. Vznik a vývoj západní společnosti v raném novověku 2. Osvícenství a romantismus 3. Západní civilizace v devatenáctém a dvacátém století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Barzun, Jacques. From dawn to decadence : 500 years of western cultural life. 1st ed. New York : HarperCollins, 2000. ISBN 0-06-017586-9.
-
Základní:
Schorske, Carl E. Thinking with history: explorations in the passage to modernism. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1998.
-
Základní:
Budil, Ivo T. Za obzor Západu : Ivo T. Budil. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2001. ISBN 80-7254-163-3.
-
Doporučená:
Pocock, J. G. A. Barbarism and religion. Vol. I, The enlightenments of Edward Gibbon, 1737-1764. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-63345-1.
-
Doporučená:
Kepel, Gilles. Boží pomsta : křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno : Atlantis, 1996. ISBN 80-7108-120-5.
-
Doporučená:
Sowell, Thomas. Conquests and cultures : an international history. 1st ed. New York : Basic Books, 1998. ISBN 0-465-01400-3.
-
Doporučená:
White, Hayden. Metahistory. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1973.
-
Doporučená:
Fernandez-Armesto, Felipe. Millennium: a history of the last thousand years. New York: Scribner, 1995.
-
Doporučená:
McNeill, William. The rise of the West. Chicago: University of Chicago Press, 1991.
-
Doporučená:
White, Hayden. Tropics of Discourse: Essays in Cultural Criticism. Baltimore: The Johns Hopkins Press, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních pojmech a termínech kulturních dějin |
orientovat se v chronologii evropských dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět textu v české jazyce |
číst a porozumět textu v anglickém jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit základní epochy dějin kultury v 19. a 20. století |
orientovat se v základních dílech a uměleckých směrech 19. a 20. století |
charakterizovat jednotlivé směry evropského myšlení v 19. a 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně interpretovat nejvýznamnější díla evropského umění 19. a 20. století |
zhodnotit význam jednotlivých směrů evropského myšlení 19. a 20. století |
kriticky analyzovat vzájemné ovlivňování jednotlivých kulturních směrů 19. a 20. století |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
|
|
|
|