|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / KSDB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
KSDB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kulturní a sociální dějiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
53 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu bude podat stručný výklad sociálních a kulturních dějin s důrazem na vývoj západní civilizace. Přednášející se zaměří na představení jednotlivých konceptů sociálních a kulturních dějin a jejich vliv na utváření jednotlivých civilizačních okruhů. Pozornost pak bude věnována také nejvýznamnějším autorům, jež vytvářeli koncepci kulturních a sociálních dějin.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1) Úvod do kulturních a sociálních dějin 2) Co je to kultura? I 3) Co je to kultura? II 4) Vznik civilizací a jejich kultur I 5) Vznik civilizací a jejich kultur II 6) Náboženství, kultura a společenské systémy v dějinách I 7) Náboženství, kultura a společenské systémy v dějinách II 8) Umění a kultura I 9) Umění a kultura II 10) Umění a kultura III 11) Úvod do historiografie kulturních a sociálních dějin I 12) Úvod do historiografie kulturních a sociálních dějin II
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Le Goff, Jacques. Kultura středověké Evropy. Vyd. 2., Ve Vyšehradu 1. Praha : Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-808-8.
-
Základní:
Le Goff, Jacques. Středověký člověk a jeho svět ; editor Jacques Le Goff ; [z italského originálu . přeložili Ondřej Bastl. et al.]. Vyd. 2. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-682-4.
-
Základní:
Ginzburg, Carlo. Sýr a červi : svět jednoho mlynáře kolem roku 1600. Vyd. 1. Praha : Argo, 2001. ISBN 80-7203-278-X.
-
Rozšiřující:
Eco, Umberto. Dějiny krásy. 2015. ISBN 978-80-257-1433-1.
-
Rozšiřující:
Braudel, Fernand. Dynamika kapitalismu. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-193-7.
-
Rozšiřující:
Weber, Max. Metodologie, sociologie a politika. Praha,Oikoymenh, 1998.
-
Rozšiřující:
Huntington, Samuel P. Střet civilizací : boj kultur a proměna světového řádu. Praha : Rybka Publishers, 2001. ISBN 80-86182-49-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních termínech a pojmech kulturních a sociálních dějin |
orientovat se v základní chronologii světových dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět textu v české jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit základní epochy vývoje kulturních a sociálních dějin |
orientovat se v základních dílech dějin a uměleckých směrech |
charakterizovat jednotlivé směry intelektuálního historického vývoje |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat nejvýznamnější problémy kulturních a sociálních dějin |
interpretovat rozvoj evropského a světového myšlení s důrazem na dějiny novověku a moderní dějiny |
kriticky zhodnotit vznik nových směrů myšlení v novověku a moderní době |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
|
|
|
|