|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / NCZBX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
NCZBX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
České dějiny raného novověku (1526-1792)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/NCZB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s raně novověkými dějinami českých zemí vymezenými léty 1526-1918. Důraz je kladen na politický, náboženský, hospodářský, sociální a kulturní vývoj Českých zemí, a to formou tématicky orientovaných bloků, v nichž se akcentuje působení daného jevu napříč jednotlivými vrstvami obyvatelstva Českých zemí.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1. Vymezení pojmů, periodizace (raný novověk, dlouhý středověk atp.), edice pramenů, přehled odborné literatury a časopisů s tematikou raně novověkých dějin, hlavní badatelská centra 2. Stavovství a absolutismus, vnitropolitický vývoj podunajské monarchie, šlechta v českých zemích v 16.-18. století (politické aspirace, životní styl, specifická hodnotová hierarchie) 3. Podunajská monarchie jako geopolitický fenomén raného novověku, zahraničněpolitický kontext a jeho proměny (vztahy k evropským mocnostem, vývoj habsbursko-osmanského konfliktu atp.) 4. Konfesijní situace v českých zemích, vlivy evropské reformace, problematika rekatolizace, otázka konverzí, barokní zbožnost, problém minorit (židé, novokřtěnci), význam osvícenských reforem pro tuto sféru 5. Panovnické a aristokratické dvory jako kulturní, umělecká a intelektuální centra (rudolfínský okruh, "česká" renesance a "české" baroko, problematika mecenátu, sběratelství, pozice umělce ve společnosti) 6. Rozhodující válečné konflikty novověkých dějin a jejich dopad na české země (územní změny, demografické důsledky, hospodářské problémy, proměny mentality a hodnotových hierarchií atp.) 7. Proměny rodinných struktur v průběhu novověku (demografické trendy, vztah k dětem a pojetí výchovy, změny v postavení žen) 8. Protoindustrializace a urbanizace českých zemí, proměny jejich společenské struktury, hlavní ekonomické teorie (merkantilismus, fyziokratismus) 9. Hospodářské a sociální poměry poddanského obyvatelstva (feudální závislost a její projevy, životní podmínky atd.) 10. Reflexe českých novověkých dějin v historiografii, habsburští a habsbursko-lotrinští panovníci v českém a evropském dějepisectví, problematika historických aktualizací (motiv Bílé hory, téma exilu atp.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bělina, Pavel; Kaše, Jiří; Kučera, Jan P. Velké dějiny zemí Koruny české. Svazek X., 1740-1792. Praha ; Paseka, 2001. ISBN 80-7185-384-4.
-
Základní:
Vorel, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. sv.VII., 1526-1618. Praha ; Paseka, 2005. ISBN 80-7185-648-7.
-
Rozšiřující:
PETRÁŇ, J. a kol. Dějiny Československa I. Do roku 1648. Praha, 1990.
-
Rozšiřující:
KVAČEK, R. a kol. Dějiny Československa II. 1648-1918. Praha, 1990.
-
Rozšiřující:
Petráň, J. a spol. Dějiny hmotné kultury I-II. Praha, Karolinum, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
39
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat na základní úrovni nejdůležitější události českých dějin v letech 1526-1792 |
charakterizovat základní problémy českých raně novověkých dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základní úrovni analyzovat důležité problémy českých raně novověkých dějin |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat důležité pojmy českých raně novověkých dějin (absolutismus, stavovství) |
popsat politický vývoj českých zemí v letech 1526-1792 |
charakterizovat konfesijní situaci v českých zemích |
popsat důležité válečné konflikty v období 1526-1792 |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu k českým dějinám v letech 1526-1792 |
analyzovat zásadní fenomény českých dějin v letech 1526-1792 - stavovství, absolutismus, konfesijní situace, kulturní mecenát, proměna společenské struktury |
interpretovat hospodářské a sociální poměry |
interpretovat výsledky důležitých válečných konfliktů |
interpretovat demografický vývoj |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
|
|
|
|