|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / NHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
NHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Novověk v českých zemích
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHV/NCHB a KSA/NCHB
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s novověkými dějinami českých zemí vymezenými léty 1526-1918.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test.
|
Obsah
|
1. Vymezení pojmů, periodizace (raný novověk, "dlouhé" 19. století atp.), edice pramenů, přehled odborné literatury a časopisů s tematikou novověkých dějin, hlavní badatelská centra
2. Stavovství a absolutismus, vnitropolitický vývoj podunajské monarchie, šlechta v českých zemích v 16.-18. století (politické aspirace, životní styl, specifická hodnotová hierarchie)
3. Podunajská monarchie jako geopolitický fenomén raného novověku, zahraničněpolitický kontext a jeho proměny (vztahy k evropským mocnostem, vývoj habsbursko-osmanského konfliktu atp.)
4. Konfesijní situace v českých zemích, vlivy evropské reformace, problematika rekatolizace, otázka konverzí, "barokní" zbožnost, problém minorit (židé, novokřtěnci), význam osvícenských reforem pro tuto sféru
5. Panovnické a aristokratické dvory jako kulturní, umělecká a intelektuální centra (rudolfínský okruh, "česká" renesance a "české" baroko, problematika mecenátu, sběratelství, pozice umělce ve společnosti)
6. Rozhodující válečné konflikty novověkých dějin a jejich dopad na české země (územní změny, demografické důsledky, hospodářské problémy, proměny mentality a hodnotových hierarchií atp.)
7. Proměny rodinných struktur v průběhu novověku (demografické trendy, proměny životního stylu u různých společenských vrstev, vztah k dětem a pojetí výchovy, změny v postavení žen)
8. Modernizace, industrializace a urbanizace českých zemí, proměny jejich společenské struktury, hospodářské důsledky, hlavní ekonomické teorie (merkantilismus, fyziokratismus, hospodářský liberalismus)
9. České národně emancipační hnutí v dobovém kontextu, vznik politických stran, hlavní politická a sociální hnutí (liberalismus, nacionalismus, marxismus, socialismus, konzervatismus)
10. Reflexe českých novověkých dějin v historiografii, habsburští a habsbursko-lotrinští panovníci v českém a evropském dějepisectví, problematika historických aktualizací (motiv Bílé hory, téma exilu atp.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Urban, Otto. Česká společnost 1848 - 1918. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1982.
-
Základní:
Lněničková Jitka. České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-27-3.
-
Základní:
Kořalka, Jiří; Nodl, Martin. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815 - 1914 : sociálněhistorické souvislosti vytváření novodobého národa a národnostní otázky v českých zemích. Praha : Argo, 1996. ISBN 80-7203-022-1.
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 1., Do roku 1648. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21068-6.
-
Základní:
Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 2., 1648-1918. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21070-8.
-
Základní:
Přehled dějin Československa. I/2, (1526-1848). Vyd 1. Praha : Academia, 1982.
-
Rozšiřující:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. I/2, Kultura každodenního života od 13. do 15. století /.
-
Doporučená:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury : Vysokošk. učebnice pro stud. fakult připravujících učitele. I /1., Vymezení kulturních dějin ; Kultura každoden. Praha, SPN, 1985.
-
Doporučená:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/1 : Kultura každodenního života od 16. do 18. století. Praha : Ministerstvo kultury České republiky, 1995. ISBN 80-7184-084-X.
-
Doporučená:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století /. Karolinum, Praha, 1997.
-
Doporučená:
kompletní seznam literatury s komentářem k nastudování na www.ksa.zcu.cz
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v raně novověkých dějinách českého státu a habsburské monarchie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
používat základní terminologii v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát si relevantní fakta z českých dějin 16. až 18. století ve sféře politické, sociální, hospodářské a kulturní |
orientovat se v základních problémech českého raného novověku: konfrontace české reformace s katolictvím, panovnický absolutismus, poddaný lid |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívat získané znalosti pro potřeby samostatného výkladu dílčích problémů českých novověkých dějin |
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám českého novověku |
porozumět dobovým textům písemných pramenů a schopnost jich aktivně využívat v odborné práci |
užívat adekvátní terminologie českých raně novověkých dějin |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|