|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / NOHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
NOHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Novověk (obecný)
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený přehled o vývoji světových dějin od počátku novověku do Velké francouzské revoluce.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test (součástí testu budou otázky z probírané látky a vybrané literatury ze zadaného seznamu lieteratury).
|
Obsah
|
Na prahu novověku I (Evropa a Španělsko; turecké nebezpečí; Francie v předvečer náboženských válek; situace na Britských ostrovech). - Na prahu nového věku II (Nizozemská revoluce; náboženské války ve Francii; anglo-španělský konflikt; Anglie a Francie). - Třicetiletá válka. - Občanská válka a revoluce v Anglii. - Hlavní rysy ekonomického vývoje v 17. a 18. století (od průmyslové revoluce). - Kultura v 17. a 18. století. - Zápas Francie o hegemonii v Evropě ve druhé polovině 17. století. - Sever a východ Evropy ve druhé polovině 17. století. - Západní a jižní Evropa v první polovině 18. století. - Evropská politika velmocí v letech 1715-1763. - Vývoj na cestě k nezávislosti USA. - Průmyslová revoluce v Británii. - Situace v Evropě před Francouzskou revolucí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Braudel, Fernand. Dynamika kapitalismu. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-193-7.
-
Rozšiřující:
Black, Jeremy. Evropa osmnáctého století. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-376-0.
-
Rozšiřující:
Furet, François; Nodl, Martin. Francouzská revoluce. díl 1. : od Turgota k Napoleonovi 1770-1814. 1. vyd. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-452-9.
-
Rozšiřující:
Dülmen, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století). l. díl, Dům a jeho lidé. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-116-3.
-
Rozšiřující:
Kalista, Zdeněk. Tvář baroka : Poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25385-7.
-
Rozšiřující:
Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.
-
Doporučená:
kompletní seznam literatury na www.ksa.zcu.cz.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít přehled o nejdůležitějších událostech dějin světového novověku od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
schopnost orientovat se v základní problematice dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce), jak v klíčových událostech obecného vývoje, tak vnitřního vývoje hlavních zemí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
schopnost vyhledávat odbornou literaturu i edice pramenů k jednotlivým problémům |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní etapy obecného vývoje i vývoje jednotlivých hlavních zemí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí dějin novověku |
popsat příčiny, průběh a důsledky konfliktů základního významu v novověku |
vysvětlit průběh jevů a procesů, které dlouhodobě ovlivnily historický vývoj (např. reformace, průmyslová revoluce, koloniální politika) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce) |
samostatně analyzovat příčiny nejdůležitějších událostí dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce) |
interpretovat důsledky základních událostí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|