|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / APG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
APG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Algoritmy a počítačová grafika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KIV/PGSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Naučit studenty mírně pokročilé algoritmy z oboru počítačové grafiky, ale i tvořit vlastní algoritmy pro problémy z dané oblasti, vést studenty k přemýšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování několika středně rozsáhlých projektů zaměřených na vymyšlení, implementaci nebo prezentaci algoritmů z oblasti počítačové grafiky a jejich aplikací. Student si množství, téma a typ prací (teoretické, prezentační, implementační) volí sám ze zadaného seznamu tak, aby dosáhl alespoň minimálního požadovaného počtu bodů. Další body je možné získat aktivitou na cvičení. Body se započítávají ke zkoušce. Zkouška je kombinovaná.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
- Úvod, organizace předmětu
- Vnímání světla, barvy a jiné vizuální informace, pravidla používání barev
- Geometrické entity, algoritmy výpočtu průsečíků
- Hierarchické reprezentace
- Pokročilé křivky a plochy v počítačové grafice
- Sledování paprsku (ray tracing)
- Reprezentace a zobrazení objemových dat
- Zpracování a zobrazení mračen bodů
- Rekonstrukce povrchových modelů
- Nefotorealistické zobrazování (NPR techniky)
- Problematika černobílého a barevného tisku
- Zvaná přednáška
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Podklady přednášek v ČJ a AJ (soubory formátu pdf).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
? Philip J. Schneider and David H. Eberly. Geometric Tools for Computer Graphics. 2003. ISBN 1-55860-594-0.
( DOI: http://lib.ysu.am/open_books/312121.pdf )
-
Základní:
? Robin Stuart Ferguson. Practical Algorithms for 3D Computer Graphics. CRC Press, 2014. ISBN 78-1-4665-8253-8.
( DOI: https://doc.lagout.org/science/0_Computer%20Science/2_Algorithms/Practical%20Algorithms%20for%203D%2 )
-
Doporučená:
? Alexandre Hardy and Willi-Hans Steeb. ? Alexandre Hardy and Willi-Hans SteebMathematical Tools in Computer Graphics with C# Implementations. 2008. ISBN 978-981-279-103-0.
-
Doporučená:
? Thomas Strothotte and Stefan Schlechtweg. Non-Photorealistic Computer Graphics. Modeling, Rendering, and Animation. The Morgan Kaufmann Series in Computer Graphics, 2002. ISBN 978-1-55860-787.
( DOI: https://doi.org/10.1016/B978-1-55860-787-3.X5000-2 )
-
Doporučená:
Andrew S. Glassner. Principles of Digital Image Synthesis. The Morgan Kaufmann Series in Computer Graphics, 1995. ISBN 1-55860-276-3.
( DOI: https://www.realtimerendering.com/Principles_of_Digital_Image_Synthesis_v1.0.1.pdf )
-
Doporučená:
? Bruce Fraser, Chris Murphy and Fred Bunting. Správa barev. Průvodce profesionála v grafice a pre-pressu. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 8072269437.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
145
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- provádět základní matematická odvození a řešit úlohy lineární algebry a matematické analýzy |
- orientovat se v základních pojmech počítačové grafiky |
- programovat aplikace v imperativním programovacím jazyce |
- řešit jednoduché geometrické úlohy v rovině a prostoru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- použít integrované vývojové prostředí typu MS Visual Studio nebo Eclipse |
- ladit složitější programy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- ovládat mírně pokročilé algoritmy v oblasti počítačové grafiky |
- vyznat se v základních způsobech vizualizace různých typů dat |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- implementovat mírně pokročilé algoritmy v oblasti počítačové grafiky |
- být schopni zvolit a implementovat vhodný způsob vizualizace různých typů dat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|