|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / ZOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
ZOS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy operačních systémů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
67 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/ZSP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je dát studentům znalost základních obecných principů operačních systémů.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné složení zápočtového testu a vypracování semestrální práce.
Mezní termín pro získání zápočtu je 10.2. aktuálního akademického roku.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
1. Úvod. Historie OS, rozdělení OS, architektura a komponenty OS
2. Proces jako abstrakce. Implementace procesu. Konstrukce pro vytváření procesů.
3. Problém kritické sekce. Spin-lock. Semafory. Kooperace procesů.
4. Implementace semaforů. Monitory a jejich implementace.
5. Zprávy, RPC. Klasické problémy meziprocesové komunikace: Problém večeřících filosofů.
6. Plánování procesů - obecně, dávkové systémy.
7. Plánování procesů v interaktivních systémech. Uvíznutí (deadlock).
8. Uvíznutí: detekce a zotavení, dynamické zabránění, prevence. Správa hlavní paměti,
základní mechanismy.
9. Správa hlavní paměti - virtuální paměť.
10.Vstupy a výstupy.
11.Systémy souborů.
12.Bezpečnost v OS.
13.Případová studie: UNIX (Linux), MS Windows (7, Vista, XP).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tatenbaum, A. Modern Operating system. Pearson Prentice Hall, 2008. ISBN 9780136006633.
-
Základní:
Tatenbaum, A.; Woodhull, A. Operating systems: design and implementation. Pearson Education International, 2009. ISBN 9780135053768.
-
Základní:
Stallings, W. Operating systems: Internals and Design Principles. Limited. Pearson Educetion, 2011. ISBN 9780132309981.
-
Doporučená:
Dráb, M. Jádro systému Windows, Kompletní průvodce programátora. Computer Press, 2011. ISBN 9788025127315.
-
Doporučená:
Snyder, G.; Nemeth, E. Linux, Kompletní příručka administrátora. Computer Press, 2008. ISBN 9788025124109.
-
Doporučená:
Stones, R.; Matthew, N. Linux, Začínáme programovat. Computer Press, 2008. ISBN 9788025119334.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
36
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
použít základy programování aplikací v programovacím jazyce C nebo Java |
orientovat se v základních pojmech při tvorbě programového vybavení (program, proces, soubor, vlákno) |
používat základní datové struktury (fronta, zásobník, hashovací tabulka) |
charakterizovat základní komponenty a architektury výpočetního systému |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat operační systém MS Windows nebo GNU/Linux |
použít základní systémové nástroje pro správu a informaci o procesech a sytémových prostředcích |
vytvořit aplikaci ve vybraném programovacím jazyce a testovat její běh |
detekovat základní problémy při běhu softwaru |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat základní požadavky kladené na operační systém |
popsat základní služby poskytované operačním systémem |
popsat základní moduly operačního systému |
popsat a ilustrovat základní problémy časového souběhu a kritických sekcí paralelních procesů a vláken |
vysvětlit základní mechanismy ochrany používané v operačních systémech |
srovnat různé přístupy k implementaci služeb operačního systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit jednoduchou multiprocesní nebo multivláknovou aplikaci |
navrhnout efektivní metodu ošetření synchronizace a ošetření kritické sekce v kódu programu |
používat základní příkazy a vytvářet příkazové skripty pod OS GNU/ Linux |
analyzovat a graficky znázornit průběh zpracování multiprocesní aplikace |
určit vhodný typ RAID úložiště dle konkrétních potřeb uložení dat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|